Onderaan deze pagina kunnen reacties gepost worden. Bezoek ook het forum van de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA).
Het basisschooladvies is vanaf dit schooljaar (2014-2015) leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs, dit is wettelijk vastgelegd. De afname van de eindtoets verschuift naar april en de basisscholen geven vóór 1 maart een schooladvies. Middelbare scholen laten leerlingen op basis van dit schooladvies toe tot het voortgezet onderwijs. Toelating hangt dus niet meer af van het resultaat van de (Cito) eindtoets.
Scholen worden verplicht om een eindtoets af te nemen. In veel gevallen zullen zij gebruik maken van de centrale eindtoets. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan de school gezien het schooladvies verwachtte, dan zal de basisschool het schooladvies heroverwegen. De basisschool is verantwoordelijk voor deze heroverweging. De uitslag zal alleen in het geval van beter presteren door de leerling dan verwacht, eventueel leiden tot (het naar boven) bijstellen van het basisschooladvies.
Voor veel leerlingen van groep 8 zorgt de Cito toets voor stress en spanning. In sommige gevallen ook door de druk die veel ouders hun kind opleggen. Faalangst van leerlingen kan zelfs zorgen voor een black-out. Is er sprake van minder stress nu het resultaat van de eindtoets minder zwaar weegt?
De Amsterdamse scholen hebben toegezegd zich te houden aan de regels uit de kernprocedure. Lees hier meer over de veranderingen in de kernprocedure. Dit schooljaar wordt er voor het eerst gewerkt met matching naar voorkeur. Elke leerling moet een voorkeurslijst invullen met meerdere scholen voor voortgezet onderwijs. Aan het eind van de hele procedure zal er voor alle leerlingen tegelijk een match worden gemaakt. Omdat een bewuste keuze moet worden gemaakt voor meerdere scholen kan dit zorgen voor extra stress.
Lees hier meer over de centrale eindtoets: www.centraleeindtoetspo.nl
Onderaan deze pagina kan een reactie gepost worden, er kan ook gereageerd worden op bestaande reacties. Bezoek ook het forum van de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA).
13 Reacties
Ik denk dat de hoeveelheid open dagen altijd al dezelfde is geweest maar dat de ouders tegenwoordig er meer gebruik van maken dan vroeger. En dat het zo druk is bij de open dagen geeft ook een goede indruk hoe de school dan zal zijn wanneer alle leerlingen op school rondlopen met pauze e.d. Ik zie het niet zo problematisch in. Het is wel interessant om te zien hoe een school zich dan profileert tussen alle drukte.
Ik had graag iets eerder de plaatsingsuitslagen van de scholen willen ontvangen. 2 juni vond ik persoonlijk een beetje aan de late kant. Sommige scholen stuurden de brieven nog later. Wel een punt van aandacht. Wat ik niet begrijp van sommige reacties hieronder is waarom schrijf je in voor een school wat je niet leuk vindt en je kind. Of was dat de inschrijvingsprocedure van vorig jaar?
Enfin, wat de cito scores betreft, het is inderdaad een moment opname waar je 8 jaar lang ernaar toe werkt, maar het is wel een moment waar je moet laten zien of je dan kan presteren of niet. Op de middelbare school heb je ook belangrijke toetsmomenten waar je moet laten zien of je de lesstof beheerst.
Het onderwijsniveau van lagere en middelbare school in Nederland is relatief laag t.o.v. andere 1e en 2e wereldlanden. We kunnen beter.
Het onderwijsniveau in Nederland laag? Niet volgens een vorig maand verschenen onderzoek, waarbij een zeer groot aantal landen onder de loep werd genomen. Zie http://www.bbc.com/news/business-32608772. Nederland eindigde als negende. Van de Europese landen hoefde Nederland alleen Zwitserland, Estland en Finland voor te laten.
Dank je wel Jib voor je reactie en link. Interessant. Ik kom toevallig uit Singapore :-). In een rapportage lang geleden (kan ik niet meer terug vinden) werd er vermeld dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs juist achteruit aan het gaan was. Goed om te weten dat het niet (meer) zo is.
Ik vraag me echt af of er door gemeente en scholen vooraf voldoende is nagedacht over de gevolgen van het matchingprincipe voor het scholenbezoeken. Was het in eerdere jaren al behoorlijk druk op de open dagen, nu is het op sommige scholen echt zo druk geworden dat je je geen enkel beeld meer kunt vormen van een school. Wij waren gisteren bij het Fons Vitae en daar was het zo vol dat we er maar kort zijn gebleven. Ook de leraren daar leken erdoor overdonderd; ze stonden er totaal passief bij in de leslokalen. Geen goeie eerste impressie dus. Onze dochter ziet er nu al tegenop nog meer scholen te moeten gaan kijken. Jammer. Want het zou een mooie eerste indruk moeten geven van wat ze de komende 6 jaar kan verwachten. Het aantal open dagen per school had dus tenminste moeten worden vergroot om toch nog voor beetje spreiding van mensen te zorgen!
Ik ben niet blij met deze verandering. Mijn zoon heeft een docent die ‘individueel onderwijs’ opvat als “de kinderen moeten het allemaal zelf doen”. Er is nauwelijks begeleiding en ze worden niet uitgedaagd. Gevolg is dat de adviezen die deze kinderen nu krijgen veel lager zijn dan het niveau dat ze hadden toen ze zijn klas binnenstroomden. En we kunnen daar niets aan veranderen, de ouders lopen tegen een muur op.
Ik vind het wel spannend mijn zoon gaat dit jaar de overstap maken naar Vo. We hebben 2 scholen in gedachten. Ik heb helemaal geen behoefte meer scholen op te geven bij keuze!
We moeten nog maar afwachten wat hiervan de valkuilen zijn. Hoe goed de school het ook bedoelt, er zijn nog steeds kinderen die niet goed worden ingeschat. Vooral bij allochtone kinderen gebeurt dat wel eens. Dus een tweede, onafhankelijke toets is niet overbodig. Van mijn briljante dochter vragen ze zich vanaf groep 1 al af of ze het volgende jaar wel zal halen ‘want ze is te laat klaar met haar werk’. En ‘ze maakt haar huiswerk niet’. Maar wel 99 percentiel op de Entreetoets. En nog word ik opgeroepen voor een gesprek over de schoolkeuze: tja, VWO, maar kan dat wel? En dan ben ik ERG blij met een onafhankelijke back-up.
OCO was 19 november 2014 op een ouderavond bij basisschool Al Wafa en verzamelde meningen en ervaringen:
Ik heb liever dat de Cito belangrijker zou zijn. Nu voelt het alsof ik de Cito voor niks doe, want het advies staat toch al vast.
De Cito zou beter helemaal geschrapt worden. Het is toch niet belangrijk, het basisschooladvies is veel belangrijker. Het zorgt namelijk nog steeds voor stress ook als er minder van af hangt. Als er helemaal geen Cito is, dan is er geen stress meer. Ik vind de Cito overbodig. De school kent het kind al voor een lange periode een toets niet, dat is slechts een momentopname.
Ja precies die systeem van nu he!!!! 5 scholen kiezen en dan word mijn dochter bij die laatste geplaatst terwijl ze dat niet eens wou wat is dat voor iets : mijn dochter moet naar een school waar ze niet naar toe wil!!!!!!
Ik vind de informatie te laat bekend. Ik had eerder willen weten dat we zoveel veranderingen zouden zijn. Ik heb het gevoel dat wij een soort van pilot jaar zijn. Ik hoop niet dat het mis gaat, daar maak ik me wel zorgen om.
Ik vind de procedure nu stressvoller. Met deze regeling komt mijn zoon niet binnen op een school.