Inderdaad, in de buurt van Wellantcollege Sloten kun je niet om de pony’s, de chinchilla’s, de degoes en de gerbils heen. De wát? “Die moeilijke namen, dat zijn bijna allemaal knaagdieren,” weet Flint Krijnen (13). “En iedereen op school verzorgt ze. Ik mag komende vrijdag de hokken weer verschonen en de dieren voeren. Dat hoort bij de module Dier. De juf kiest wanneer je welk dier moet verzorgen.”
Je kunt ook kiezen voor vakken zoals Bloem, waarbij je bloemstukken leert maken, die je ook mee naar huis mag nemen. Weer andere kinderen kiezen VAP, waar je leert werken met agrarische producten zoals groenten.
“Met die vakken kun je later gemakkelijker werk vinden,” zegt Aleyna, die vanwege haar actieve houding op school vorig jaar het aanbod kreeg bij de leerlingenraad te gaan.
Ze bedankte voor de eer, omdat ze bang was dat haar schoolwerk eronder zou lijden. Als ze het nu ergens niet mee eens is, spreekt ze zelf docenten of haar mentor aan en probeert ze in goed overleg tot oplossingen te komen. En dat werkt prima. Zo hebben eigenlijk alle leerlingen invloed.
Aleyna kan haar mening ook kwijt bij het vak maatschappijleer. Daar wordt in de les soms lang gediscussieerd over politiek, criminaliteit en werkgelegenheid.
Als Flint het voor het kiezen had, liet hij zijn benen spreken. Hij wil als profvoetballer de wereld veroveren. Maar mocht dat mislukken, dan kan hij met zijn opleiding op het Wellant in allerlei andere beroepen aan de slag. “Ik heb al eens een dagje gesnuffeld bij een bakkerij, maar volgend jaar begint het serieuze werk: dan ga ik twee keer vijftien dagen stage lopen. Spannend man!”
Dit portret van het Wellantcollege Sloten werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.