Een echt ISA-vak vindt Evie Humanities, wereldgeschiedenis. “Op de basisschool in Nederland leerde ik over de geschiedenis van Nederland en in New York over de geschiedenis van Amerika. Maar op ISA bekijken we de geschiedenis niet vanuit de blik van een bepaald land, maar vanuit een mondiaal perspectief.”
Vakken sluiten ook goed op elkaar aan, vindt ze. “Vorig jaar leerden we bij Humanities over de Eerste Wereldoorlog, bij wiskunde ging het toen over giftige gassen en de afstand die nodig is bij het gooien van bommen. Zoiets maakt het leuk om te studeren.”
Alle bovenbouwleerlingen moeten 150 uur besteden aan extra activiteiten, waarvan vijftig uur aan vrijwilligerswerk voor de buurt. James Knight (17), Nederlander én Brit, is vicevoorzitter van een commissie die een sportdag organiseert voor de Van Koetsveldschool, voor kinderen met een fysieke of verstandelijke handicap. “Ongeveer zeventig kinderen komen op die dag naar onze school. Wij verdiepen ons in de handicaps van de kinderen en wat zij nodig hebben. We zorgen bijvoorbeeld ervoor dat een buddy ze begeleidt op de sportdag.”
Ook James is naar ISA gekomen voor het International Baccalaureate Diploma. “Naar deze school gaan zorgt er wel voor dat je een echte wereldburger wordt. Dit schooljaar ben ik al naar Londen geweest voor mijn Art class en we hebben voetbalwedstrijden gespeeld in Luxemburg en Parijs.”
Dit portret van de International School of Amsterdam werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.