Dit is de tekst die Lisa van der Winden op donderdag 19 maart 2015 heeft ingesproken in de Amsterdamse gemeenteraadscommissie Jeugd & Cultuur.
Maar zo leuk en makkelijk blijkt het in de praktijk niet. Niet alleen voor ons, maar voor alle ouders die we de laatste tijd spreken in Noord.
We schrokken van ons rijtje voorrangsscholen: maar liefst zes scholen met een hele eenzijdige populatie en met een heel klassikaal systeem. We willen graag een buurtschool, met wel een met een onderwijssysteem dat past bij onze opvattingen over hoe kinderen leren en het liefst goed gemend. Gelukkig zaten die er ook bij: een Montessori en een Dalton. Maar bij het bezoeken van deze scholen blijkt dat we daar weinig kans maken, ondanks dat ze in ons voorrangslijstje staan: er zijn daar bijna geen plekken te vergeven.
We bezochten toch ook de andere scholen in ons rijtje: schattige kleine buurtschooltjes, maar met een heel erg eenzijdige populatie. Een initiatief om een groepje ouders bij elkaar te brengen om een ouderinitiatief te starten en een buurtschool daardoor diverser te maken mislukt: we vinden te weinig ouders die daar voor durven te kiezen.
Kortom: eigenlijk zijn al onze voorrangsscholen dus geen optie en ook buiten ons voorrangsgebied zien we geen kans op een plek op een fijne school.
Dus… wat nu?
Mijn dochter is natuurlijk maar een individueel geval. En men maakt beleid nou eenmaal niet voor individuele gevallen. Maar zo ken ik in mijn directe omgeving nog minstens dertig individuele gevallen in Amsterdam Noord. Deze ouders hebben zich al neergelegd bij een systeem dat de keuzevrijheid van ouders belemmert. Maar als zoveel van die ouders aangeven dat het voelt alsof ze moeten zwemmen zonder zwemdiploma doordat ze geen grip hebben op het systeem, dan lijkt me dat er iets niet klopt.
Wat wij nu dus moeten doen? Misschien heeft u een tip, want ik weet het niet meer.
Reageren? Post uw reactie onder aan de pagina van de groep Ouders voor keuzevrijheid basisonderwijs, op die pagina vindt u ook meer informatie over de activiteiten van deze groep.