Een belangrijke conclusie van de Onderwijsinspectie is dat de ondersteuningsplannen van de nieuwe samenwerkingsverbanden passend onderwijs vaak niet duidelijk genoeg zijn. Concrete informatie die in ongeveer de helft van de plannen bijvoorbeeld ontbreekt is de procedure wat betreft de herindicaties en de criteria voor overplaatsing en terugplaatsing van leerlingen van speciaal naar regulier onderwijs. Iets minder dan de helft van de plannen voldoet niet aan de wettelijke voorschriften voor informatievoorziening aan ouders.
De samenwerkingsverbanden verschillen onderling nogal in de manier waarop ze georganiseerd zijn. Ze moeten in de praktijk nog veel uitwerken. De nadruk heeft nog veel gelegen op interne organisatievraagstukken. Een lange termijn visie ontbreekt vooralsnog, net als zicht op risico’s en meerjarenbegrotingen. Concreet stelt de onderwijsinspectie bijvoorbeeld dat vrijwel alle samenwerkingsverbanden noemen dat thuiszitten van leerlingen moet worden voorkomen. Het staat hoog op de agenda, maar is in de praktijk nog niet voldoende uitgewerkt.
Een belangrijk aandachtspunt voor de inspectie is de communicatie met ouders. De verschillen in kwaliteit aan informatie op de websites van de samenwerkingsverbanden zijn groot. Vaak wordt de informatievoorziening aan ouders overgelaten aan de schoolbesturen. De vraag is echter of het samenwerkingsverband er van op aan kan dat de informatie dan ook echt de ouders bereikt.
In het Onderwijsverslag 2013/2014 stelt de Onderwijsinspectie dat er werk aan de winkel is op het terrein van passend onderwijs. Mooie woorden en algemeen geformuleerde plannen voldoen niet meer. Een concrete aanpak met duidelijke doelen, goede samenwerking tussen scholen en met gemeenten, en betere communicatie met ouders, zijn de opdrachten die de inspectie aan scholen en samenwerkingsverbanden meegeeft.
Het Onderwijsverslag 2013-2014 van de Onderwijsinspectie lees je hier.
De specifieke aandachtspunten van de Onderwijsinspectie over passend onderwijs vind je hier.