In Amsterdam heeft een derde van de leerlingen een gesegregeerde onderwijscarrière, zo concludeert O+S in een onderzoek naar Segregatie in het onderwijs. Twintig procent zit zowel op een zwarte 1) basisschool als een zwarte middelbare school, de helft van hen zit op de middelbare school op het VMBO basis/kader. Tien procent van de Amsterdamse leerlingen zit zowel op een witte 2) basis- als middelbare school, de helft van hen zit op het VWO.
Deze segregatie wordt voor een deel verklaard door de woonsegregatie, leerlingen in wijken met relatief veel niet-westerse allochtone inwoners zitten vaker op een zwarte school. Hiernaast kan segregatie op het voortgezet onderwijs voor een deel verklaard worden door het verschil in onderwijsniveau. Niet-westerse allochtone leerlingen zitten vaker op het VMBO basis/kader en autochtone leerlingen vaker op het VWO. 30% van de Amsterdams Marokkaanse leerlingen in de derde klas volgt onderwijs op het niveau VMBO-basis tegen 7% van de autochtone leerlingen. 37% van de autochtone leerlingen volgt aan de andere kant VWO-onderwijs, tegenover 10% van de Marokkaanse Amsterdammers.
Naast woonsegregatie en een verschil in onderwijsniveau zijn er ook andere redenen voor segregatie in het voortgezet onderwijs, er zijn namelijk ook witte VMBO basis/kader scholen en zwarte HAVO/VWO scholen in de stad. Daarom heeft O+S onderzocht hoe verschillende groepen leerlingen hun school kiezen. Van alle leerlingen die in 2009/2010 in groep 8 zaten is bepaald welke scholen ze met hun schooladvies konden kiezen. Omdat bekend is welke school deze leerlingen hebben gekozen kunnen we bepalen welke kenmerken van een school leerlingen bewust of onbewust van belang achten.
De resultaten van dit onderzoek zijn de volgende.
1) Een zwarte school is een school met meer dan 80% leerlingen met een niet-westerse allochtone herkomst.
2) Een witte school is een school met meer dan 80% leerlingen met een autochtone herkomst.
Download
2010_segregatie_in_het_onderwijs, Lotje Cohen/O+S, 25 november 2010