Vandaag opent het LAKS haar jaarlijkse eindexamenklachtenlijn. Chanine Drijver, coördinator eindexamenklachtenlijn: “Dit jaar kunnen eindexamenkandidaten voor de 24e keer bij de scholierenorganisatie terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, inhoud en het niveau van de examens.” Vorig jaar kwamen er bijna 150.000 klachten binnen van ruim 200.000 examenkandidaten.
Klachten die bij het LAKS binnenkomen, worden besproken met het College voor Examens of met de Onderwijsinspectie. Zo werd vorig jaar een fout aan het LAKS doorgegeven over het examen Aardrijkskunde, waarna deze vraag voor alle scholieren werd goedgekeurd. Bovendien wordt na afloop van de examens per vak bekeken op basis van de klachten of de normen aangepast moeten worden.
Het LAKS gaan echter niet alleen met inhoudelijke klachten aan de slag. Scholieren bellen ook over slechte organisatie rondom de eindexamens: drumlessen boven de examenzaal en tafels die te klein zijn voor de examenkandidaten. Met dit soort klachten gaat het LAKS direct aan de slag. Drijver: “Vorig jaar hebben we veel scholieren kunnen helpen. Ook dit jaar kunnen examen kandidaten weer bij ons terecht. Klagen heeft echt zin!”
Tijdens de komende examenperiode kunnen de examenkandidaten klachten doorgeven via http://www.examenklacht.nl en bellen naar 020-5244066 tussen 12.00 en 19.00 gedurende de hele examenperiode. Een team van ruim tien scholieren zal de klachten ontvangen, afhandelen en checken.