Ouders ontvangen van de gemeente een informatiebrochure met een voorgedrukt aanmeldformulier voor de basisschool. Op het voorgedrukte aanmeldformulier zijn naam, geboortedatum en adres van het kind al ingevuld. Ouders ontvangen dit als hun kind ongeveer drie jaar oud is. Een kind kan naar school zodra het vier jaar oud is.
Op het originele voorgedrukte aanmeldformulier moeten ouders hun voorkeurscholen invullen. Dit is nodig voor het geval de school van hun eerste voorkeur onvoldoende plek heeft. Kinderen worden dan in een centrale loting geplaatst op een van hun andere voorkeurscholen. Om mee te kunnen doen aan deze centrale loting is een door de ouders ondertekend aanmeldformulier nodig.
Op de gemeentelijke website www.amsterdam.nl/schoolwijzer kunt u zien op welke scholen uw kind op basis van loopafstand tussen school en woonadres voorrang heeft.
Als de voorkeurscholen zijn ingevuld en het formulier is ondertekend, dan moet het aanmeldformulier worden ingeleverd op de school van eerste voorkeur. Informatie over de aanmeldperiodes vindt u in: ‘Wanneer moet ik mijn kind aanmelden voor de basisschool?’.
Let op: u moet het door de gemeente toegestuurde aanmeldformulier inleveren bij de school van eerste voorkeur. Ook als uw kind:
Bent u het aanmeldformulier kwijt? Of hebt u dit niet ontvangen door een verhuizing? Dan kunt u een blanco aanmeldformulier downloaden op de gezamenlijke website van de Amsterdamse schoolbesturen bboamsterdam.nl. Bij de aanmelding moet u dan wel een bewijs laten zien van uw (toekomstige) woonadres, bijvoorbeeld een huurcontract of koopakte.
De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het ‘stedelijk toelatingsbeleid basisonderwijs’. En de gemeente is verantwoordelijk voor handhaving van de leerplicht. Daarnaast beschikt de gemeente over de adresgegevens en geboortedata van haar inwoners. Daarom werken de gemeente en schoolbesturen samen om ouders te informeren.