De dag begon onder leiding van coach Harry Starren. In willekeurige tweetallen gingen deelnemers uitwisselen: Wie zijn de inspirators / denkers / voorgangers voor jouw initiatief? In welke lijn van denken staat jouw vernieuwing? Op wiens schouders sta je? In het onderwijs bouw je altijd voort, je staat in een traditie. Dit was zowel een uitwisseling van ideeen als een oefening in ‘pitchen’: snel en duidelijk vertellen wat je wilt en waarom!
Daarna konden de deelnemers kennismaken met vertegenwoordigers van een aantal schoolbesturen:
Er werd gepraat over de voor en nadelen van het starten van een nieuwe school onder een groter bestuur: over zeggenschap, afdracht, risocospreiding, financiering en nog veel meer. Voor veel schoolmakers is nog niet duidelijk of ze een zelfstandige school willen gaan stichten of zich juist onder een grotere koepel willen scharen.
Daarna kwam Menno van de Koppel van de Onderwijs Consumenten Organisatie met een aantal tips voor de aanwezige schoolmakers:
Krijn van Beek van Vrije Schoolkeuze Amsterdam pleitte voor Educatief Partnerschap (samenwerking tussen school en ouders). En hij onderschreef de maatschappelijke functie die een school (de leerkracht) heeft in het signaleren en soms ook ondervangen van gezinsproblemen.
De volgende gast was Simone de Bakker van het Ministerie OCW. Zij vertelde dat het huidige onderwijsbeleid gebaseerd is op het systeem van de verzuiling van honderd jaar geleden, dit past helaas niet meer bij de huidige samenleving. Ook het beleid uit de jaren ‘90: ‘Toerusting en bereikbaarheid’, gericht op zo min mogelijk nieuwe scholen, past niet meer. Daarom werkt Simone de Bakker aan een wetswijzigingsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’. Ze beantwoordde veel vragen van de aanwezigen over wet- en regelgeving in het huidige stelsel.
Vervolgens kwamen afgevaardigden van Gemeente Amsterdam aan het woord. Eerst was er een toelichting van Moonika Abner over de huisvesting van scholen, daarna Laura Thomassen die in het kort vertelde waaraan de plannen moeten voldoen die door de schoolmakers geschreven worden. Er zijn ook vijf leden van een beoordelingscommissie gevonden, die de plannen uiteindelijk moet gaan beoordelen en de ‘winnaars’ moet gaan uitkiezen. Deze namen waren nog geheim, maar zullen bekend gemaakt worden als ze officieel benoemd zijn. De volgende sessie voor schoolmakers is op 11 november 2015.
In Amsterdam kon iedereen in de zomer van 2015 een plan indienen voor een nieuwe school. De Amsterdamse Scholen Challenge of ‘Kraamkamer’ moet ruimte bieden voor onderwijsvernieuwing, zowel in het basis als in het middelbare onderwijs. Van de 124 inzendingen zijn er 50 gekozen door stemming via sociale media en deels door een vakjury. Van die 50 zijn er daarna weer 15 geselecteerd om verder te gaan in de ‘Incubator’: deze ‘schoolmakers’ worden intensief begeleid om in december 2015 een realistisch plan in te kunnen leveren. Uiteindelijk beslist de Amsterdamse gemeenteraad welke drie a vier scholen gerealiseerd kunnen worden. Het kraamkamer traject wordt begeleid door Kennisland.