‘Ik ben blij dat ik vanavond bij deze school ben komen kijken. Je moet erg veel scholen opgeven op je lijst, en soms is het makkelijker om op de mening van iemand anders af te gaan dan om zelf te gaan kijken.
Van andere mensen hoorde ik niet zulke goeie verhalen over deze school, maar ik vind het er zelf juist heel erg leuk. Ik vind het erg leuk dat ze veel met creatieve vakken doen. Zo kun je hier tekenen en is er ook toneel. Daar let ik dan ook goed op als ik naar een open dag ga kijken: omdat ik zelf heel erg creatief ben wil ik dat graag ook op een school.
Verder vind ik het belangrijk dat ik een veilig gevoel heb op een school: ik wil niet dat er veel gepest wordt. Naast het creatieve lijkt vooral scheikunde me erg leuk door de proefjes.
In totaal ga ik naar zes verschillende scholen kijken, waarbij ik stiekem hoop dat ik ook met vrienden op dezelfde school kom. Dat lijkt me toch het gezelligst.’
‘Het allerbelangrijkste aan een school vind ik de leraren. Als die aardig zijn, is dat al de helft van het werk. Het liefst zou ik hier op het Calandlyceum de Technasium richting doen. Dat betekent dat ik nog een jaar heb om keihard te knokken voor dat vwo-advies, maar ik ga er heel hard m’n best voor doen.
Het liefst zou ik auto-ontwerper worden. Van het Technasium heb ik al goeie verhalen gehoord van de broer van een vriend van me. Hij vertelde me dat het leuk is om veel met je handen te werken.
Als ik hier straks op school zou komen, kijk ik ook heel erg uit naar het vak Duits. Daar ga ik vaak naartoe op vakantie, en het lijkt me leuk om met mensen daar te kunnen praten. Ook wiskunde en Engels lijken me leuke vakken.
Als ik op een school kom kijken, vind ik het belangrijk dat het er hygiënisch is en ook let ik goed op of de leraren dingen niet te snel willen uitleggen. Ik vind het handig als de dingen iets langzamer gaan, dan snap ik het beter.’
‘Over het Technasium heb ik goede verhalen gehoord van andere kinderen. Het lijkt me vooral leuk omdat je veel proefjes kunt doen en geen Grieks en Latijn hoeft te leren. Dat lijken me ontzettend saaie vakken, en zo kan ik toch andere vakken wel op gymnasium niveau doen.
Vooral het denken en het uitvoeren van nieuwe technische plannen lijken me leuk. Ik wil later het liefst architect worden, dus dan kan ik het technische inzicht goed gebruiken. Ook wiskunde en Engels lijken me leuke vakken, die ik ook nodig heb als ik architect wil worden.
Ik ben ook vooral bezig met wat ik kan leren op een school, en vind het minder belangrijk of m’n vrienden hier ook naartoe zouden gaan. Nog een groot voordeel aan het Technasium is dat je er niet voor hoeft te loten. Dat scheelt een hoop in de stress.’
‘Het Calandlyceum is de school die ik sowieso bovenaan mijn lijstje voor de loting ga zetten. Ik vind het een school met leuke leerlingen en de leraren lijken me erg aardig en kunnen goed uitleggen wat ze in hun lessen allemaal gaan doen. In totaal ben ik op zes verschillende scholen wezen kijken, maar er was er geen een die ik zo leuk vond als deze.
Ik hou heel erg van robots en programmeren. Dat doe ik nu zelf ook al: ik heb Lego Minds, waarmee ik robots kan maken en programmeren. Dit zou ik ook heel graag op school willen doen.
Vanaf mijn huis is het wel een half uur met de tram naar deze school, maar dat vind ik niet zo erg. Als ik maar op een leuke school zit, met of zonder mijn vrienden, dat vind ik het belangrijkste.’
‘Een vriendin van mij heeft een hele lijst gemaakt met scholen waar zij gaat kijken, en ik ga daar ook heen. Ik vind het heel belangrijk dat ik samen met mijn vriendinnen naar dezelfde school ga, want dan ben je in ieder geval niet zo alleen. De eerste weken lijken me dan een stuk minder eng, en volgens mij heb je dan ook wel iets anders aan je hoofd dan vrienden maken.
Ik zie nu al op tegen het huiswerk. Ik vind het belangrijk dat er goed onderwijs op een school wordt gegeven, en vooral biologie lijkt me heel erg leuk. Op het Calandlyceum heb je een echte slang die je aan mag raken, dat vind ik echt heel leuk. Later zou ik wel naar de kookschool willen, maar wat ik precies wil worden weet ik nog niet.
Ik hou wel rekening met de loting in mijn schoolkeuze: een populaire school bovenaan m’n lijst zetten durf ik niet zo goed. In totaal ga ik naar meer dan twaalf scholen kijken, zodat ik zeker weet naar welke school ik wil.
Het leuke aan het Caland Lyceum vind ik de grootte: er zitten bijna 2000 kinderen op deze school. Dat lijkt me gezellig, en dat maakt dat er veel te ontdekken valt.’