‘Ik heb veel goeie verhalen gehoord over het Spinoza Lyceum van vriendinnen die hier ook waren wezen kijken op de open dag.
Ik wil per se in Amsterdam naar school, maar dat heeft wel als consequentie dat ik veel open dagen langs moet. In totaal ga ik bij acht scholen kijken, maar nu alle open dagen bijna voorbij zijn heb ik al redelijk in m’n hoofd welke school ik het leukste vind: het Gerrit van der Veen college. Ik zag mezelf daar zo rondlopen.
Ik heb nog nooit iets aan Dalton onderwijs gedaan, maar het lijkt me wel ontzettend leuk. In het Dalton uur mag je zelf kiezen wat je wil doen: zo kun je bijvoorbeeld extra gaan leren voor een tentamen of een uurtje gymmen. Ik zou dan waarschijnlijk meestal kiezen om iets creatiefs te doen. Later wil ik binnenhuisarchitect worden, dus misschien zou ik me extra focussen op tekenen.
Als ik het Spinoza Lyceum het leukst zou vinden, zou ik hem denk ik wel op nummer één zetten: je moet toch met je gevoel kiezen.’
‘Al mijn vriendinnen hebben een ander niveau advies, dus ik ga met mijn vader alle open dagen langs. Ik heb een gymnasium advies, maar wil niet alleen maar op categorale gymnasia kijken. Wel ben ik blij met dit advies: Grieks en Latijn lijken me leuke vakken, en ik ben goed in het leren van talen dus ik denk dat het me makkelijk af gaat.
Het Spinoza Lyceum maakt een goede indruk op me: het is een lichte school, daar hou ik van. Ik zou hier geen voorrang krijgen vanwege een dalton basisschool, dat speelt wel mee in m’n keuze. Zelf zit ik op een Montessori basisschool, maar het MLA, waar ik voorrang zou krijgen, vond ik geen leuke school.
Als ik uit alle scholen zou mogen kiezen, zou ik gaan voor het 4e Gymnasium. Daar hebben ze een nog lichter gebouw dan hier: dat vind ik belangrijk. Ook zijn ze heel creatief, met drama. Dat vind ik leuk aan een school, maar het heeft niets te maken met wat ik later zou willen worden: wiskundelerares.’
‘Toen ik hier binnen kwam wist ik nog niet zo goed wat Dalton onderwijs precies inhoudt, maar tijdens de mentorles hebben ze dat goed uitgelegd. Ik weet niet of het iets voor mij is: ik ben niet de beste in m’n eigen planning maken.
Als ik bij een open dag ga kijken, let ik vooral op begeleiding vanuit school. Zelf heb ik ADD, dus ik vind het belangrijk dat hier aandacht aan besteed wordt. Ik vind het leuk dat ze op het Spinoza Lyceum aandacht besteden aan science vakken en dat ze ook muziek en drama geven. Ik hou heel erg van creatief bezig zijn.
Ook let ik op de fietsafstand: als het langer is dan drie kwartier, zou ik liever naar een andere school gaan. Ook hou ik wel rekening met de loting in mijn keuze, al vind ik het belangrijker dat ik me op een school thuis voel. Je moet er toch een hele lange tijd doorbrengen.’
‘Mijn buurmeisjes zaten op het Spinoza Lyceum en vertelden er hele goede verhalen over.
Ik weet dat het een hele populaire school is, maar ik let er vooral op of de sfeer op een school goed is. Daar maak ik dan een combinatie van in m’n hoofd en daarmee kies ik de school die het beste bij mij past. Tot nu toe is dat het Fons Vitae, al weet ik niet precies waarom ik me daar het beste voel.
Het Spinoza Lyceum staat bekend om het Dalton onderwijs, maar ik hoop hier op de open dag nog wat meer uit te vinden wat dat betekent. Ik vind het vooral belangrijk dat ik straks in m’n eentje naar een school kan: ik wil het liefst nieuwe vriendinnen maken. Ook hoop ik in de komende vijf of zes jaar heel veel aandacht te besteden aan Engels. Ik ben half Engels, dus ik vind het leuk om hier super goed in te worden.’
‘Ik zit op een Dalton basisschool, dus er is een grote kans dat ik op het Spinoza Lyceum een plekje kan veroveren. Ook woon ik hier om de hoek, dus dat zou helemaal mooi meegenomen zijn. Ik ben hier vorig jaar ook wezen kijken, toen had ik niet echt een mening over de school. Nu vind ik het toch belangrijk om nog een keer écht goed te gaan kijken, want ik maak hier een grote kans om ingeloot te worden.
De school spreekt me aan: ze besteden aandacht aan robotica, dat lijkt me leuk. Het Dalton onderwijs past heel goed bij mij: ik vind het fijn dat ik m’n eigen tijd in kan delen en dat ik veel met anderen kan samenwerken.
Ik vind het niet zo belangrijk of er vrienden naar dezelfde school gaan, want je groeit toch bijna altijd uit elkaar. Wel hou ik heel veel rekening met de loting in m’n keuze. Ik vind het belangrijk dat ik straks niet uitgeloot word, want dat zou ik heel jammer vinden.’