Vlinderboom in Amsterdam-West viert feest. Gisteren scoorde de school voldoende tijdens een bezoek van de onderwijsinspectie. De Vlinderboom is daardoor niet langer een zwakke school, maar biedt kwalitatief goed onderwijs in de ogen van de inspectie. De school heeft hard gewerkt om kwaliteitsverbeteringen door te voeren binnen het onderwijsprofiel van Natuurlijk Leren. Met het resultaat van het inspectiebezoek bewijst de Vlinderboom dat ze dit op overtuigende wijze hebben gedaan.
Kwaliteit doorvoeren zonder verlies van identiteit
‘We zijn ontzettend trots op onze teamleden en leerlingen. Samen hebben we ons maximaal ingezet om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren en dat is gelukt’, legt directeur Paula van Dijk uit. ‘Met vallen en opstaan hebben we deze prestatie behaald. Voor ons was het zeer belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren zonder onze aandacht voor Natuurlijk Leren te verliezen. Die aanpak werkt namelijk ontzettend goed op de Vlinderboom. Het resultaat van het inspectiebezoek is daar een bewijs van.’
Natuurlijk Leren
Binnen Natuurlijk Leren staat thematisch onderwijs in workshops centraal. De kinderen volgen inspiratie workshops, kennisworkshops en doen eigen onderzoek in onderzoekworkshops. Ook excursies en leren vanuit de omgeving krijgen de aandacht. Met behulp van portfolio’s houdt de school de individuele ontwikkeling van kinderen bij. Paula van Dijk: ‘Onze ambitie voor de toekomst is om het concept van Natuurlijk Leren verder uit te breiden. Dat doen we onder meer door onze naschoolse activiteiten aan te laten sluiten op de thema’s van de school. Zo creëren we een doorgaande leerlijn in talentontwikkeling.’