De MR bevordert openheid en het onderling overleg in de school (art. 7 lid 1 Wms). Bijvoorbeeld door als verkiesbare mr-leden zichtbaar te zijn bij de achterban, zodat mensen de MR weten te vinden. Maar ook door de ouders, scholieren en leerkrachten te raadplegen, omdat sommige beslissingen grote gevolgen hebben.
Een MR weet wat er speelt onder ouders, leerlingen en personeel. Anders kan je als MR-lid niet goed meepraten over het schoolbeleid. De wet schrijft voor dat de MR schriftelijk verslag doet van de eigen werkzaamheden. Daarmee informeert de MR ouders, scholieren en leerkrachten. Een MR stuurt de eigen verslagen naar anderen in de school om het overleg daarover te voeren (art. 7 lid 2 Wms).
Sommige ouders weten de MR goed te vinden. Ouders geven een signaal af bij de MR of vragen de MR-leden om een thema bespreekbaar te maken. Deze signalen kan de MR agenderen. Soms moet je als MR meer moeite doen om je achterban te betrekken.
In de wet staat niet duidelijk beschreven hoe je als MR ouders moet raadplegen of om hun mening moet vragen. De MR bepaalt zelf of dit noodzakelijk is om goed te kunnen meepraten. De MR beslist ook zelf wat de voorwaarden zijn voor de raadpleging.
De MR raadpleegt ouders bij belangrijke thema’s. Een aantal thema’s heeft grote gevolgen voor ouders en is daarom in de wet verankerd.
In de wet staat daarover beschreven: “Een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als bedoeld in [..] wordt niet genomen dan na raadpleging van de ouders.”
De MR is verplicht om in de volgende situaties de ouders te raadplegen (art. 15 lid 3 WMS):
Er zijn nog meer onderwerpen die grote gevolgen hebben voor ouders (en leerlingen) en waarvoor de MR ouders kan raadplegen. In principe maakt het niet uit of de MR een instemmingsrecht of adviesrecht heeft op een bepaald onderwerp. Het is wel zo dat in de meeste gevallen de gevolgen voor ouders en leerlingen het grootst zijn als de (ouders in de MR) een instemmingsrecht op een onderwerp hebben. Bijvoorbeeld:
Ouders kunnen op verschillende manieren geraadpleegd worden. De ouderraadpleging is vormvrij. Je kan als MR informeel in gesprek gaan op het schoolplein met ouders, een eigen activiteit organiseren of door ouders via een flyer op te roepen om ergens op te reageren.
Vooral bij belangrijke onderwerpen is het verstandig om vooraf af te spreken wat de voorwaarden voor de raadpleging zijn, hoe de uitslag wordt bepaald en hoe de MR omgaat met het resultaat van de raadpleging. Een oproep via een flyer om mee te denken over de kwaliteit van het schoolgebouw of het onderwijs is natuurlijk iets heel anders dan een enquête waarbij het meest populaire model voor nieuwe schooltijden wordt ingevoerd.
Bespreekpunten voor de MR zijn bijvoorbeeld:
Bepaal per onderwerp wat de beste manier is en beschrijf de voorwaarden in de toelichting op de enquête. Probeer daarnaast zoveel mogelijk aan te haken bij bestaande activiteiten en informatiekanalen (nieuwsbrief, website, facebook) van de school. Hierdoor vergroot je het bereik en de kans op respons.
Meer informatie over medezeggenschap op school lees je in het artikel Samenvatting medezeggenschap op school.