De bijeenkomst vindt plaats op 20 april in het Metis Montessori Lyceum van 18.00 tot 21.00 uur.
Vanwege de voorbereidingen vragen wij u om uiterlijk 19 april te reserveren via het aanmeldformulier onderaan deze pagina.
Het programma is als volgt:
18.00-18.30 inloop en kennismaking
18.30-18.45 opening, tijdpad en achtergronden
18.45-19.15 probleemanalyse vraag en aanbod
19.15-19.30 pauze
19.30-20.30 gesprekstafels
20.30-21.00 plenaire terugkoppeling en afronding
Voor een lichte maaltijd wordt gezorgd. Die kan genuttigd worden tijdens de inloop of na zonsondergang (i.v.m. de ramadan).
In Amsterdam wordt bij de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs een lotingsysteem gebruikt met voorkeurslijsten dat ouders en leerlingen stimuleert zoveel mogelijk de ‘echte voorkeur’ te volgen. De resultaten van de loting bieden inzicht in de voorkeuren van ouders en leerlingen. Bij een aantal scholen lijken de voorkeuren stabiel, waarbij op sommige scholen de capaciteit al jarenlang tekort schiet en op andere scholen het aantal eerste voorkeuren steeds ver achterblijft bij de capaciteit. Bij andere scholen fluctueren de voorkeuren. Bij enkele scholen is recent een sterke stijging te zien in de vraag.
Er zijn de afgelopen jaren enkele nieuwe scholen gestart, zoals bijvoorbeeld Agora Xplore, ALASCA, Spinoza21first en de Vinse School. Misschien is daardoor de (loting)schade nog relatief beperkt gebleven. Maar de schoolbesturen vinden inmiddels dat er meer moet gebeuren en zijn in het najaar van 2021 begonnen met het ontwikkelen een ‘Routekaart Vraag en Aanbod’. Deze routekaart moet leiden tot concrete afspraken over ingrepen in het aanbod. Het doel is tweeledig: Dat het onderwijsaanbod beter aansluit op de vraag van ouders en leerlingen. En dat recht wordt gedaan aan de maatschappelijke opdracht om schoolsegregatie tegen te gaan en kansengelijkheid te bevorderen.
Het aantal leerlingen dat wordt uitgeloot op de school van eerste voorkeur bij de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren toegenomen. Dat heeft deels te maken met een stijging van het leerlingenaantal. Maar er is concensus dat dit ook komt doordat het onderwijsaanbod onvoldoende aansluit op de vraag van ouders en leerlingen. Anders gezegd, er is sprake van een mismatch, de vraag is niet gelijk verdeeld over de scholen. Tegelijkertijd worden scholen ook geconfronteerd met maatschappelijke problemen als toenemende kansenongelijkheid en segregatie.
De OSVO heeft als onderdeel van de ‘Routekaart Vraag en Aanbod’ een probleemanalyse gemaakt. Deze zal worden voorgelegd aan de aanwezige ouders. Later in het voorjaar definieert OSVO enkele mogelijke scenario’s voor de Routekaart Vraag en Aanbod. De feedback van de ouders op 20 april zal daarbij worden meegenomen.
Vragen die OSVO op 20 april graag aan de ouders wil voorleggen zijn:
Daarbij draagt OCO een aantal kritische vragen aan om te bespreken, of om mee te geven aan OSVO:
Ouders zijn tijdens de bijeenkomst vrij om aan hun gesprekstafels zelf ook suggesties, opmerkingen en vragen te formuleren om mee te geven aan OSVO. Ook kunnen via het aanmeldformulier al vooraf aanvullende vragen of suggesties aangedragen worden.
OSVO heeft de suggestie van OCO overgenomen om feedback te vragen van ouders die actief zijn in de medezeggenschap en om hiervoor een bijeenkomst te organiseren met het medezeggenschapsplatform Raadgevers. Het betreft geen formele adviesvraag van OSVO in de zin van bovenbestuurlijke medezeggenschap, dat is te tijdrovend en te complex om in te richten. OSVO zal de ‘informele’ adviezen meewegen en terugmelden hoe deze een plek krijgen in de definitieve plannen.
Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door Raadgevers, het medezeggenschapsplatform van OCO, in samenwerking met OSVO. OCO is belangenbehartiger van ouders en leerlingen in het Amsterdams onderwijs. De helpdesk van OCO beantwoordt vragen over schoolkeuze en over rechten en plichten in het onderwijs. Aan de hand van ontvangen signalen geeft OCO gevraagd en ongevraagd advies aan schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeente. OSVO is het overlegorgaan van de schoolbesturen in het Amsterdamse voortgezet onderwijs.