Gemeente Amsterdam werkt met basisscholen hard aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Toch is er in Amsterdam een groot aantal basisschoolleerlingen dat door een taalachterstand hun talenten niet ten volle kan benutten. Initiatiefnemer wethouder Asscher heeft de ambitie om taalachterstanden maximaal te bestrijden. Gemotiveerde kinderen komen in aanmerking voor de Vakantieschool Taal om versneld hun achterstand inlopen. Kinderen uit de groepen 5, 6, 7 en 8 kunnen de lessen gebruiken als voorbereiding op de entreetoets, de Citotoets en de brugklas.
De proef wordt uitgevoerd op drie scholen en gaat van start met ongeveer zestig leerlingen. De geselecteerde scholen hebben hun onderwijskwaliteit aantoonbaar op orde en zijn goed in staat om de cursus uit te voeren.
Om de Vakantieschool Taal goed en zorgvuldig vorm te geven is de kennis, ervaring en medewerking van schoolbesturen, wetenschappers, (onderwijs)professionals, ambtenaren en vrijwilligers van binnen en buiten de stad verzameld. Met behulp van hun ideeën, inzichten en ervaringen is een aantal varianten voor de Vakantieschool onderzocht.
De Vakantieschool Taal heeft de volgende opzet:
Voor de realisatie van de Vakantieschool Taal hanteert het college de volgende uitgangspunten:
Wethouder Asscher nodigt het bedrijfsleven uit om een bijdrage te leveren aan de Vakantieschool Taal. Het ministerie van Onderwijs (OCW) en de gemeente Amsterdam betalen het eerste proefjaar samen.