Het OCO-team gaf uitleg over het onderscheid tussen openbaar en bijzonder onderwijs, en over de verschillende onderwijsconcepten die in Zuid toegepast worden (naast regulier onderwijs ook montessori, dalton, vrije school, ontwikkelingsgericht onderwijs en kunstmagneetscholen). Ouders werden ook gewezen op het bijzondere feit dat in Zuid relatief veel ‘eenpitters’ zijn, schoolbesturen met slechts één school onder het bestuur, waarvan een paar bovendien bestaan uit ouderverenigingen. Het advies van OCO aan de aanwezige ouders was om een voorselectie te maken van twee of drie scholen op basis van papieren en digitale bronnen en deze scholen te bezoeken.
Ook werd ingegaan op de kwaliteitsgegevens van de scholen, met als bron de door gemeente en schoolbesturen gezamenlijk uitgebrachte Kwaliteitswijzer, aangevuld met informatie uit de schoolgidsen van de betreffende scholen. De gepresenteerde schoolgegevens bestonden uit: schoolnaam, denominatie, onderwijsconcept, leerlingenaantal, en ouderbijdrage. Daaraan waren nog de volgende kwaliteitsgegevens toegevoegd: percentage adviezen voor vwo en lwoo in groep 8 en percentage leerlingen dat twee jaar na basisschool nog het onderwijs volgens het advies volgt; citoscore met vermelding of die onder, op of boven die van (qua populatie) vergelijkbare scholen is. En tenslotte de vermelding of de school een, twee of alledrie de Asschernormen heeft gehaald. Als een school relatief lage scores vertoont mag verwacht worden dat die school inmiddels bezig is met verbeterplannen. De onderwijskwaliteit wordt gestimuleerd als ouders kwaliteitsgegevens gebruiken om scholen in hun woonomgeving kritisch bevragen.
Schoolgegevens OCO-prestentatie 7 oktober 2013 ‘Verantwoorde en bewuste schoolkeuze’.