Vaak legt een voorschool regels vast in het pedagogisch beleidsplan over de dagindeling en tijden voor halen en brengen. Er staat dan bijvoorbeeld: “Van ouders wordt verwacht dat zij hun kind aan het begin van het ochtend- of middagprogramma brengen.”
Maar het kan zijn dat de dagindeling niet handig is voor uw kind. Bijvoorbeeld omdat uw kind nog een middagdutje doet. Bespreek dit dan met de voorschool. Soms zijn zij flexibel met de regels, vooral als uw kind pas net twee is. Misschien kunt u uw kind eerder ophalen bij het ochtendprogramma, zodat het op tijd naar bed kan. Of misschien kan het wat later beginnen met het middagprogramma.
Ook kan het zijn dat een volledig ochtend- of middagprogramma nog te veel is voor uw peuter van net twee jaar. Bespreek dit met de voorschool en kijk of jullie hier samen een oplossing voor kunnen bedenken.
Bespreek naast het aantal uren ook wat handige dagen zijn om uw peuter te brengen. Misschien kan uw kind twee dagen per week meedoen met het ochtendprogramma en twee dagen per week met het middagprogramma.
Een voorschool is wettelijk verplicht om zestien uur VVE per week aan te bieden, verspreid over minimaal drie dagen (Art. 2 lid 1 Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie).
Maar een voorschool mag zelf de dagindeling bepalen. Ook mogen zij zelf bepalen hoeveel uren zij per dag aanbieden en of ze werken met langere of kortere dagdelen. Hiervoor zijn namelijk geen landelijke richtlijnen. De keuzes die voorscholen hierin maken zijn onder andere afhankelijk van de personele bezetting, de wensen van ouders en het aantal peuters met een VVE-indicatie.
Ouders zijn niet verplicht om hun kind zestien uur naar de voorschool te laten gaan. Maar dit wordt wel door de gemeente geadviseerd, omdat meer uren VVE effectiever is voor de (taal)ontwikkeling van het kind. Sommige ouders besluiten hun kind minder uur per week te brengen, terwijl andere ouders juist voor meer uur kiezen.
De meeste voorscholen werken met een vaste dagindeling voor de ochtend en de middag, zodat dit vertrouwd en voorspelbaar is voor peuters en ouders. Een voorbeeld van een dagindeling waarbij het ochtend- en middagprogramma vrijwel identiek zijn:
Ochtendprogramma | |
08.15 – 8.30 | ontvangst kinderen |
08.30 – 8.50 | gezamenlijke start in een kring, hulpje van de dag helpt de leidster |
08.50 – 9.30 | individuele activiteit voor peuters, knutselen, vrij spelen |
09.30 -09:45 | gezamenlijke activiteit, samen spelen, voorlezen |
09.45 – 10.15 | gezamenlijke kring, liedjes zingen, fruit eten en drinken |
10.15 -11:00 | vrij spelen en aansluitend samen opruimen |
11:00 -11.30 | buiten spelen, indien slecht weer een binnenactiviteit met muziek of dans |
11.30 -12:00 | gezamenlijk afscheid/boekje/liedje |
Middagprogramma | |
12.15 -12.30 | ontvangst kinderen |
12.30 – 12.50 | gezamenlijke start in een kring, hulpje van de dag helpt de leidster |
12.50 – 13.30 | individuele activiteit voor peuters, knutselen vrij spelen |
13.30 -15:00 | gezamenlijke activiteit, samen spelen, voorlezen |
15:00 – 15:15 | gezamenlijke kring, liedjes zingen, koek eten en drinken |
15:15 – 15:45 | buiten spelen, indien slecht weer een binnenactiviteit met muziek of dans |
15:45 -16:00 | gezamenlijk afscheid/boekje/liedje |