Ik had, net zoals veel kinderen hier, een Cito-score van 550. Nu haal ik ook hoge cijfers. Vooral Grote Denkers en Logica en Argumentatieleer vind ik interessant. Die vakken heb je alleen hier.
Toen ik hier kwam, hadden we maar zeven klassen. De school groeit hard, maar het blijft gezellig. Je kent iedereen en tegen de leraren zeg je jij en jou. Het enige waar ze streng in zijn, is dat je geen ongezonde snacks mag eten, we zijn een gezonde school. Maar één keer per maand is het Stoute Donderdag. Dan heeft de kantine dingen die we anders niet mogen, of we gaan naar de oliebollenkraam.”
Marthe Sluis (15): “Een beetje nerdy is hier op school normaal. Niet dat we alleen maar met onze neus in de boeken zitten, hoor. Ik ben niet echt een talenmeisje, maar ook geen typische bèta. Ik vind het interessanter om te leren goed voor publiek te spreken, dan rijtjes stampen en werkwoorden vervoegen.
Als er een officiële leerlingenraad komt, wil ik me beschikbaar stellen als voorzitter. Maar dat is nog in ontwikkeling. De school bestaat pas sinds 2011. Ik zit wel al in feestcommissies. We hebben bijvoorbeeld een Valentijnsactie gedaan: kon je rozen kopen, die wij dan anoniem in de klas bezorgden.
Ik ga op een basisschool geschiedenisles geven. Mijn onderwerp is Hitler en de Tweede Wereldoorlog. Zulke dingen vind ik interessant. Dat doe ik in het kader van de lessen van Jasper Rijpma , onze leraar geschiedenis en Grote Denkers. Hij is landelijk uitgeroepen tot leraar van het jaar, terecht. Ik heb hem al drie jaar. Boffen!”
Dit portret van het Hyperion Lyceum werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.