De overgang van de basisschool naar de middelbare was voor hem best groot: “Veel meer huiswerk, verschillende docenten en je bent ook niet meer elke dag op dezelfde tijd uit.” Maar hij vindt dat hij op het HLZ goed is begeleid. Leuk vond hij de brugklascoaches. “Dat zijn ouderejaars die je wegwijs maken. Ze waren soms bij de mentoruren en gingen ook mee op kamp.”
Serge Amain (15) zit in de vierde. Hij vertelt dat er op het HLZ veel aandacht is voor sport. “Bij sportdagen staat altijd een sport centraal. En ’s zomers ga je met je klas een paar keer naar het De Mirandabad en ’s winters ga je schaatsen op de Jaap Edenbaan.”
Wat hij verder erg prettig vindt, is dat het HLZ in de eerste drie jaar geen toetsweken heeft. “De toetsen worden verspreid over de periodes. Dat scheelt een hoop stress. Maar in de vierde gebeurt dat niet meer.”
De jongens vinden de sfeer op school bijzonder. Stijn: “Je leert ook snel nieuwe mensen kennen. Het is een kleine school, je raakt gemakkelijk gewend.” Serge: “Relaxed is dat we drie pauzes hebben. Op de meeste scholen zijn er maar twee.” Tussenuren zijn er niet op het HLZ. Als een docent ziek is, valt iemand in. Stijn: “Je maakt dan alvast je huiswerk, dat is prettig.”
De leerlingenraad van het HLZ heeft volgens Serge een belangrijke functie op school. “Wij zijn de stem van de leerlingen. We praten mee over het beleid van de school. Wat doen we met de schoolfeesten nu er geen alcohol meer mag worden geschonken? Op welke plekken buiten de school mag worden gerookt? Er wordt echt naar ons geluisterd. We worden serieus genomen.”
Dit portret van het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ) werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.