De kleuters spelen elke dag een uur buiten en leerlingen uit groep 3 tot en met 8 krijgen twee keer per week gymles. Voor leerlingen die moeite hebben met beweging worden er extra lessen gegeven door een fysiotherapeut. Tijdens naschoolse sportactiviteiten komen leerlingen in aanraking met verschillende sporten, zoals honkbal, volleybal, tennis en de favoriet van iedereen: voetbal. De sporten worden in de gymzaal op school gegeven door mensen van een vereniging. Ouders helpen mee of moedigen hun kind aan vanaf de zijlijn.
De school voert beleid op het gebied van water drinken. Drie jaar geleden startte zij tijdens een naschoolse sportactiviteit met het schenken van water aan leerlingen. Nu drinken ze water in de pauze, tijdens activiteiten en gewoon wanneer ze dorst hebben. Ouders van leerlingen van de Fiep Westendorp geven geen pakjes of blikjes drinken mee naar school. De leerlingen hebben een bidon, die ze gedurende de dag vullen met water.
Samen met ouders zijn er afspraken gemaakt over de ‘gezonde broodtrommel’. Daar zit (volkoren)brood in met (bijna altijd) gezond beleg. Haaijen: “Af en toe jam is niet erg, maar croissants en puddingbroodjes horen hier niet in thuis.” Leraren houden toezicht. Een ongezonde broodtrommel wordt met ouders besproken en er wordt samen gekeken hoe het anders kan. Ouders krijgen tips om de gezonde broodtrommel te vullen. Ook is er beleid voor traktaties. Haaijen: ‘’Dit zijn geen grote bergen snoep. Het is belangrijk dat het er leuk uit ziet, zoals een dolfijn van banaan met ogen en een druifje in zijn mond.’’ Kijk hier voor gezonde traktaties.
Een keer per week krijgen leerlingen onder begeleiding van een leraar een gezonde lunch in het Kinderrestaurant. In de keuken van de school worden lichte maaltijden bereid met verse ingrediënten, zoals soep, salade en fruit. Naast het gezellig samen eten, krijgen de kinderen ook les over gezond eten.
Water drinken is de norm en leerlingen vinden dat heel normaal om te doen. Ze eten elke dag zo gezond mogelijk uit hun eigen broodtrommel of in het Kinderrestaurant. Leerlingen zijn ook blij met de vele uren spel en sport, zegt Haaijen: ‘’Leerlingen vinden sporten leuk, want ze willen bewegen en bezig zijn. Ze zijn dolblij als je ze een bal geeft waar ze uren mee aan de gang mogen gaan.’’
”Een enorme omslag breng je niet meteen teweeg met de Gezonde School. Het is meer als een olievlek die zich langzaam aan verspreidt.” Volgens Haaijen is het daarom extra belangrijk de Gezonde School te communiceren op de website, in de schoolgids en bij binnenkomst van de school. Het beleid kan ook een trigger zijn voor ouders om meer op de gezondheid te gaan letten in de thuissituatie. Het vignet heeft volgens Ingrid Haaijen duidelijk een meerwaarde voor de school.