Vanaf 1 januari 2009 is bellen naar de Kindertelefoon met een mobiele telefoon gratis.
‘Het is belangrijk dat kinderen in nood in vertrouwen kunnen praten over hun problemen. Bij de Kindertelefoon krijgen ze hulp, advies en informatie. Veelvuldig worden kinderen doorverwezen naar een Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), een instantie waar kinderen veel minder makkelijk zelf contact mee opnemen. De hoge kosten van mobiel bellen mogen voor kinderen geen beletsel zijn om de Kindertelefoon te bellen’, aldus Rouvoet. Een gesprek met de Kindertelefoon duurt gemiddeld 8 minuten. Bij mobiel bellen kost dat tussen 1,50 en ruim 10 euro, afhankelijk van de provider en het soort abonnement. Bellen met een vaste lijn is al gratis.
Voordelen mobiel bellen
Met mobiel bellen kunnen jongeren zelf bepalen waar ze bellen, anders dan bij een vaste telefoonlijn. Dat komt de vertrouwelijkheid ten goede. Daar komt bij dat het aantal vaste telefoonlijnen en telefooncellen afneemt.