De geschillencommissie heeft op de website veel informatie staan over het indienen van een geschil. U kunt een geschil online indienen. Een overzicht van de werkwijze heeft de commissie op een rij gezet in een praktisch overzicht. U heeft geen advocaat nodig om een verzoek in te dienen. Ook zijn er geen kosten aan verbonden. Omdat soms snel een uitspraak nodig is, kent de geschillencommissie ook een versnelde procedure.
Het is de bedoeling dat u binnen zes weken na een besluit van de school, zoals een besluit tot verwijdering of een besluit om uw kind niet te plaatsen, een verzoek indient bij de geschillencommissie. Soms is dat echter niet mogelijk. Er kan vertraging ontstaan door de zomervakantie of u kunt eerst nog andere stappen hebben geprobeerd. Het is dan nog steeds mogelijk om een geschil voor te leggen aan de geschillencommissie. U kunt dan in het verzoekschrift toelichten waarom u echt niet eerder een verzoek kon indienen.
In het eerste jaar, 2015, waarin de geschillencommissie was ingesteld, kwamen er 51 verzoeken binnen. Uit het jaarverslag van 2020 bleek dat er dat jaar 101 verzoeken werden ingediend. Van de geschillen die in behandeling werden genomen en in 2020 een advies volgde, werd ongeveer de helft gegrond en de helft ongegrond verklaard. Meer details over de zaken is te lezen in het Jaarverslag onderwijs 2020
Bij de evaluatie van passend onderwijs is besloten dat de geschillencommissie passend onderwijs een permanente status zal krijgen. Bij de invoering werd oorspronkelijk gedacht dat de geschillencommissie slechts tijdelijk noodzakelijk zou zijn. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om uitspraken van de geschillencommissie bindend te maken. Dit is één van de verbetermaatregelen passend onderwijs.
Meer informatie over de geschillencommissie staat op de website van de geschillencommissie.
In deze brochure voor ouders leest u precies hoe de procedure in z’n werk gaat.