Als u uw kind aanmeldt op school, bijvoorbeeld bij de start op de basisschool of na een verhuizing naar Amsterdam, zal de school vragen of uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat hij in een rolstoel zit, een autisme spectrum stoornis heeft of een verstandelijke beperking. De school is sinds de invoering van passend onderwijs namelijk verplicht om te kijken welke ondersteuning er precies nodig is. Vervolgens kijkt de school of ze deze ondersteuning kan bieden. Als de school deze ondersteuning niet kan bieden, ook niet met hulp van buitenaf, gaat de school met u in gesprek over een mogelijke andere school.
De school is verantwoordelijk voor een passende onderwijsplek voor uw kind. De school moet binnen zes weken met een aanbod komen. In lastige situaties kunnen ze die periode met vier weken verlengen. Is er dan nog steeds geen passend aanbod? Dan is de school verplicht de leerling zelf een plek te geven totdat dat passende aanbod wel is gevonden.
In de praktijk komt het regelmatig voor dat scholen zeggen dat ze een aanmelding niet in behandeling kunnen nemen. De ondersteuning die een leerling nodig heeft zou te ingewikkeld of te zwaar zijn. Soms zegt iemand van de school dit tijdens een open dag of een kennismakingsgesprek. Ook kan het zijn dat de school na de aanmelding een brief stuurt waarin staat dat ouders op zoek moeten gaan naar een andere school.
Hoewel dit in de praktijk gebeurt, handelt de school hierbij niet volgens de wet. Volgens de wet moet de school immers eerst onderzoek doen en zelf zorgen voor een passende onderwijsplek. Tegen ouders vooraf al zeggen: ‘Uw kind past hier niet’, mag niet.
De evaluatie passend onderwijs in 2020 maakte duidelijk dat scholen nog vaak de zorgplicht proberen te ‘omzeilen’. Dit doen ze bijvoorbeeld door een aanmelding niet in behandeling te nemen.
Als uw kind informeel wordt geweigerd, bijvoorbeeld in een kennismakingsgesprek of op een open dag, dan hoeft u hier niets mee te doen. U kunt gewoon de stappen zetten om uw kind formeel aan te melden. U volgt de inschrijfprocedure van de school. Deze is vaak te vinden is op de website van de school of in de schoolgids. De school moet zich ook aan deze regels houden.
U kunt er wel voor kiezen om de school erop te wijzen dat ze u verkeerd geïnformeerd hebben. Hierover kunt u een klacht indienen. Wanneer u te horen krijgt dat de schriftelijke aanmelding van uw kind wordt geweigerd in verband met de ondersteuningsvraag, is het belangrijk om te zorgen dat u dit ook schriftelijk bevestigd krijgt van school. Vervolgens kunt u bezwaar maken tegen het besluit van de school. Hiervoor verwijst u naar de zorgplicht. U benoemt dat de school niet op basis van een ondersteuningsvraag een aanmelding kan weigeren.
Twijfelt u of een aanmelding geweigerd wordt vanwege de ondersteuning, of wat nu de status is van de aanmelding, is het altijd goed om schriftelijk bevestiging te vragen aan de school.
De school neemt op basis van het bezwaar mogelijk een ander besluit of gaat met u in gesprek over waarom het besluit niet wordt aangepast. Mogelijk concludeert u dat de ondersteuning op een andere school beter past. De school kan ook eerst verder onderzoek gaat doen. Komt u er samen met school echt niet uit, dan kunt u een aantal vervolgstappen zetten. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld advisering door een onderwijsconsulent of het voorleggen van het geschil aan de geschillencommissie passend onderwijs. OCO kan helpen om met u mee te denken wat het beste past bij uw situatie.
Het reguliere aanmeldingsbeleid van een school geldt voor alle leerlingen, dus ook voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van dit reguliere aanmeldingsbeleid is er een aantal situaties waarin een school een aanmelding kan weigeren. De zorgplicht is dan niet van toepassing. Het gaat om de volgende situaties:
De geschillencommissie passend onderwijs heeft een aantal situaties benoemd waarbij de zorgplicht niet aan de orde is, en wanneer een school wel en niet mag weigeren.