‘Bij de ingang van de school stonden net cheerleaders met hun pompoms. Het straalt uit dat de school gezellig is, dat vind ik belangrijk als ik rondkijk op een open dag.
Ik vind het niet zo belangrijk dat ik naar dezelfde school ga als m’n vriendinnen, maar dan wil ik wel graag leuke kinderen zien op de open dag met wie ik een klik voel. In totaal ben ik op vier scholen wezen kijken, maar nergens vond ik het zo leuk als hier. Ik ben hier vandaag zelfs voor de tweede keer, om te kijken of ik de goede keuze maak.
De leraren zijn aardig en kunnen al je vragen uit hun hoofd beantwoorden.
Ik ben niet goed in rekenen, dus ik hoop dat ze me daarbij veel hulp kunnen geven. Daarom vind ik het belangrijk dat de leraren slim zijn, streng, maar dat je toch een band met ze op kan bouwen.’
‘Mijn nicht zit op het Huygens College en heeft me een heleboel goede verhalen verteld. Ook vind ik dat de school in een mooi gebouw zit en in een mooie buurt ligt.
Als ik op een open dag kom kijken let ik vooral op de sfeer. Wie zitten er al op de school, en hoe is de sfeer onderling? Ik heb een hekel aan pesten, dus ik vind het belangrijk dat er een veilige sfeer op school is.
Ik zie mezelf hier wel door de gangen lopen, maar datzelfde gevoel had ik ook bij het IJburg College. Daar werken ze met iPads, dus dan hoef ik niet met een zware tas te sjouwen. Daartegenover staat wel dat deze school wat kleiner is. Ik denk dat ik me hier eerder thuis zou voelen.’
‘Ik vind het verschrikkelijk om een nieuwe school te moeten kiezen. Ik ben niet goed in keuzes maken, dus ik wacht tot het allerlaatste moment. Dit is de laatste school waar ik ga kijken: dan ben ik er bij vijf geweest.
Ik vind het belangrijk dat een school creativiteit uitstraalt en dat er aandacht besteed wordt aan zorg en welzijn. Zelf zou ik later het liefst kleuterjuf worden, dan moet ik ook weten hoe ik voor alle kinderen moet zorgen.
Ik twijfel nog heel erg tussen het Huygens College en het Zuiderlicht College. De vakken die ik leuk zou vinden geven ze op beide scholen: Engels, Duits en Frans. Ik ben langs alle scholen samen met een vriendinnetje geweest om te kijken, dus ik hoop dat ze me ook een beetje kan helpen met het maken van een keuze.’
‘Ik zou later wel graag iets willen doen met mode, dus ik vond het heel leuk dat dit een speciaal vak hier op school is. Verder leek Engels me heel leuk, want dat moet je wel goed kunnen als je een goede mode ontwerpster wil worden.
In een school vind ik het belangrijk dat de lokalen niet te groot zijn en dat de leraren aardig zijn. Ik vind het fijn als er kleinere klassen zijn, want dan krijg je meer aandacht en hulp bij je vakken als je iets niet snapt.
Zelf heb ik dyscalculie, dus ik heb erg veel hulp nodig met rekenen en wiskunde.
Ik twijfel nu nog: bij het IJburg College vond ik de vakken erg leuk en vond ik het fijn dat je ook vakken op een hoger niveau kan doen als je er goed in bent. Maar die school is juist weer heel groot. Ik wacht tot het laatste moment om een keuze te maken: daar voel ik me het beste bij.’
‘In één van de lokalen zag ik op de open dag een 3D printer. Ik heb er een tijdje bij staan kijken en vond het super mooi om te zien hoe echte producten uit een printer komen. Daar zou ik graag meer over willen leren, net als andere vakken die met ICT en techniek te maken hebben.
Ik vind het wel moeilijk om een keuze te maken, maar zo langzamerhand zal dat toch wel moeten. In totaal ben ik op vijf scholen wezen kijken, waarvan sommige ook meer gericht zijn op praktijk. Op een open dag kijk ik naar het gebouw, maar ook naar de leraren.
De vakken die gegeven worden zijn voor mij doorslaggevend, al heb ik nog geen idee wat ik later zou willen worden. Mijn ouders helpen me gelukkig met beslissen, al hebben zij soms een andere mening over een school dan ik. Maar ik beslis uiteindelijk: ik zal hier toch vier jaar bijna iedere dag heen moeten.’