Die werkweken zijn zo befaamd dat ze voor Rosa van der Poel (13) meespeelden in haar schoolkeuze. “Mijn twee zussen zitten hier ook, dus ik wist dat hier veel leuke dingen worden georganiseerd, waaronder uitstapjes naar Wolkenland en de Romereis. Ik ben met mijn basisschool nog wel bij andere scholen gaan kijken, maar wist toch al dat ik hierheen wilde.”
Voor Hajar Fargan (17) speelde, naast de sfeer en het lesaanbod, het gebouw een grote rol in haar keuze. “Dat vond ik zó mooi, met al die muurschilderingen.”
De sfeer op het lyceum is volgens Rosa en Hajar heel open. Hajar: “Het gaat niet alleen om leren, het is ook belangrijk dat het leuk is, want je zit hier wel zes jaar. Er is een professionele theateropleiding, je kunt roeien, meewerken aan de schoolkrant, je aansluiten bij de video- of fotoclub, etsen en nog veel meer.” Rosa: “En er zijn versterkte taalprogramma’s. Je kunt Spaans of Italiaans leren of extra lessen Engels volgen.”
Het leerlingenbestuur, waarvan Hajar de regent is, organiseert drie keer per jaar een feest. De laatste jaren zijn die alcoholvrij. “In het begin baalden we, want er zitten ook leerlingen op school die al 18 zijn, maar je kunt het niet maken om alcohol te schenken als er minderjarigen bij zijn. En het is toch ook sneu als je geen goed feest kunt hebben zonder alcohol?”
De Interlyceale is een ander evenement waar het leerlingenbestuur druk mee is. Het Amsterdams strijdt met de drie andere oudste lycea van het land om de beste prestaties op sportief of artistiek gebied. Rosa deed vorig jaar met haar dwarsfluit mee aan de artistieke Interlyceale. “Je ontmoet veel verschillende mensen. Ik vond het echt leuk.”
Dit portret van Het Amsterdams Lyceum werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.