De MR raadpleegt de achterban (ouders en/of leerlingen) bij belangrijke thema’s. In de volgende gevallen is dit bij een stemming in de MR verplicht (art. 15 lid 3 WMS):
Meer informatie hierover staat in: ‘Ouders raadplegen als MR’.
Naast bovengenoemde uitzonderingen kun je als MR-lid optreden ‘zonder last of ruggespraak’, zoals ook het geval is op andere plekken in Nederland waar er een vorm van vertegenwoordigende democratie is. Deze uitspraak betekent dat je als MR-lid je eigen mening kunt vormen. Je bent niet verplicht om je achterban vooraf te raadplegen of de mening van de (meerderheid) van je achterban te vertolken in de stemming.
Maar je bent wel gekozen door ouders en je vertegenwoordigt hen richting de directeur of bestuurder. Dit vraagt een bepaalde verantwoordelijkheid van jou als MR-lid. Zo moet je openbaar maken wat er is besloten en hoe er is gestemd. Bijvoorbeeld door het publiceren van notulen, een verslag in de nieuwsbrief of het opstellen van een jaarverslag. Bovendien ben je aanspreekbaar op jouw meningen.
De verantwoordelijkheid als MR-lid betekent ook dat je op de hoogte bent van wat er speelt op school en dat je kennis hebt en een gevoel ontwikkelt voor hoe ouders erin zitten. Daarvoor is het echt niet nodig om bij elke stemming in de MR je achterban te raadplegen. Het kan eenvoudiger.
Haal je kinderen af en leg je oor te luister op het schoolplein. Gebruik de ouderborrel of de lokale koffiebar om de hoek om ouders te vragen wat ze vinden van de onderwerpen die bij jullie op de MR-agenda staan. En benader andere actieve ouders en vraag hen wat er speelt. Denk aan de ouders in de ouderraad, een klassenouder, de vertrouwenspersoon en de bieb-ouder. Zij zijn vaak nauw betrokken en zien en horen veel.