De Jeugdwet geldt voor alle kinderen, jongeren en hun ouders die voor korte of lange tijd ondersteuning nodig hebben bij het opgroeien. De gemeente is hierbij verantwoordelijk voor de organisatie van de jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. In 2018 is de Jeugdwet geëvalueerd. Hieruit bleek dat veel doelen uit de wet nog niet zijn bereikt. Zo ervaren gemeenten problemen in het vervullen van de jeugdhulpplicht. Ook staat de beschikbaarheid van specialistische hulp onder druk. Om deze en andere problemen aan te pakken hebben het Rijk, gemeenten en organisaties voor zorg en jeugdhulp een ‘Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028’ opgesteld.
Voor wie geldt de Jeugdwet?
De Jeugdwet geldt voor:
- kinderen en jongeren met een lichamelijke of zintuiglijke beperking
- kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking
- kinderen en jongeren met een somatische beperking
- gezinnen met opvoed- en opgroeiproblemen
- kinderen en jongeren met psychiatrische problematiek
- jongeren die met kinderbescherming en/of reclassering te maken hebben
Taken gemeenten in Jeugdwet
Gemeenten zijn volgens de Jeugdwet verantwoordelijk voor:
- alle vormen van jeugdhulp, inclusief specialistische hulp
- de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen
- de uitvoering van jeugdreclassering
- de toegang tot de zorg
Gemeentelijk beleid
Bij het organiseren van jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering is het gemeentelijke beleid (Art. 2.1 Jeugdwet) gericht op:
Ouder- en kindteams: toegankelijke zorg
In Amsterdam organiseren Ouder- en Kindteams (OKT) zorg en hulp aan kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers. Zij doen dit in opdracht van de gemeenten Amsterdam.
Een OKT bestaat uit professionals in de verloskundige zorg, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg en opvoedhulp. Ook het consultatiebureau is onderdeel van het OKT.
Kerntaken van het OKT zijn:
- monitoren, screenen en vaccineren;
- versterken van het opvoedkundig klimaat in gezinnen, in de kinderopvang, op scholen en in buurten;
- ondersteuning bieden bij opvoeden en opgroeien;
- signaleren, analyseren en toeleiden naar en zicht houden op aanvullende hulp.
Evaluatie Jeugdwet in 2018
In 2018 is de Eerste evaluatie Jeugdwet gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de doelen van de Jeugdwet nog niet zijn behaald. Zo ervaren gemeenten problemen in het vervullen van de jeugdhulpplicht. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de vindbaarheid en deskundigheid bij complexe hulpvragen vaak niet op orde is. Ook staat de beschikbaarheid van specialistische hulp onder druk.
Daarnaast zijn er zorgen over de rechtspositie van cliënten in gesloten jeugdhulp. Deze zorg is inmiddels opgepakt en heeft geleid tot een wetswijziging in 2023, waardoor de rechtspositie van deze clienten nu is versterkt (Staatsblad 2023, 182).
Andere bevindingen van de evaluatie uit 2018 zijn:
- geen duidelijke vermindering druk op intensieve zorg door meer preventie en eigen kracht;
- aanbestedingsprocedures, marktwerking, administratieve processen, regeldruk en verschillende visies tussen zorgaanbieders staan integrale samenwerking in de weg;
- de ruimte van de professional wordt beperkt door de ruimte van de gemeente om een eigen verantwoordings- en administratief systeem te hanteren.
Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028
Om bovenstaande problemen aan te pakken en de jeugdzorg te verbeteren, hebben het Rijk, gemeenten, het Nederlands Jeugdinstituut, de Nationale Jeugdraad, aanbieders, professionals en cliëntenorganisaties een Hervormingsagenda Jeugd opgesteld. De agenda (2023-2028) bestaat uit drie hoofddoelen:
- betere organisatie specialistische hulp voor de meest kwetsbare kinderen
- afbakenen reikwijdte jeugdhulpplicht
- wijkgericht werken, waar hulp en ondersteuning integraal wordt aangeboden aan kind en gezin
Concrete plannen om bovenstaande doelen te bereiken zijn:
- structurele investering in de landelijke kwaliteit en effectiviteit van jeugdhulp;
- een aanpassing van de Jeugdwet, waardoor duidelijker wordt waarvoor kinderen en ouders hulp kunnen krijgen;
- gemeenten worden verplicht bepaalde specialistische zorg regionaal in te kopen om beschikbaarheid en continuïteit van zorg beter te organiseren;
- minder papierwerk en administratie, zodat medewerkers daar zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn;
- versterking van wijkteams en betere samenwerking met het onderwijs, zodat kinderen en jongeren meer met collectieve voorzieningen worden ondersteund;
- uithuisplaatsingen zoveel mogelijk voorkomen en terugdringen.
Meer informatie over de aanleiding en de doelen van de Hervormingsagenda staan in Deze Kamerbrief van 20 juni 2023.