In de rubriek ‘Hoe doe je dat?’ gaan we in op praktische zaken rondom de ouderlobby. Het accent ligt op uitwisseling van nuttige tips, bestanden en links.
In de praktijk blijkt contact met de pers vaak een heikel punt te zijn. Wat zeg je wel en wat zeg je niet? Hieronder volgen enkele basisregels voor het omgaan met journalisten:
- Bedenk goed wat je kwijt wilt aan een journalist. Word je onverwacht gebeld, vraag dan of de journalist je later even terugbelt zodat je goed voorbereid je mening kan geven.
- Praat in begrijpelijke taal. Bij het gebruik van te moeilijke woorden of vaktermen is de kans groot dat de journalist je woorden vertaalt en dat kan soms op een voor jou niet bevredigende manier gebeuren.
- Blijf altijd beleefd. Een journalist is geen vijand en zowel jij als de journalist hebben baat bij een goed contact met elkaar. Bedenk dat een journalist altijd kritisch moet zijn en jouw verhaal naar buiten toe alleen maar betrouwbaarder wordt naarmate je ook meer over gevoelige punten kunt vertellen.
- Antwoord altijd. Dit sluit eigenlijk aan bij het vorige punt. Je bent altijd krachtiger wanneer je iets kunt weerleggen, dan wanneer je zwijgt. Praat over een tegenstander niet hatelijk door het bijvoorbeeld op de persoon te spelen en drogredenen te gebruiken, maar ga altijd inhoudelijk op kwesties in.
- Verdraai geen feiten, stel geen dingen mooier voor dan ze zijn en wees ten alle tijden eerlijk. Je maakt zo alleen maar een betrouwbare indruk op de journalist.
- Bij een interviewafspraak: probeer na te zoeken wie de journalist is met wie je een afspraak hebt. Is het een student, ervaren journalist die al veel over het onderwerp geschreven heeft, iemand van de Telegraaf of de Volkskrant? Bedenk welke doelgroep het verhaal gaat lezen en daar je verhaal op toe te spitsen. Bereid je voor op de te verwachten vragen.
- Bespreek goed met mede-ouders wat je wel of niet naar buiten brengt en wijs één perscontact persoon aan.
- Ben je een snelle prater en/of zenuwachtig aangelegd? Oefen dan interviews met mede-ouders of in privé-sfeer.
Heb je nieuws dat iedereen moet weten? Schrijf een persbericht!
Een persbericht bevat nieuws. Het onderwerp moet actueel zijn en interessant voor veel mensen. De feiten in het persbericht moeten juist zijn. Een goed persbericht is een kort artikel dat direct geplaatst kan worden.
Voor meer informatie over persberichten, en praktijktips kan je terecht op de volgende handige websites:
www.freepublicity.nu/persbericht.php
www.cultuurnet.nl/TipPersbericht.htm
Kortom: zie het niet als vervelend bijverschijnsel dat journalisten op je pad komen. Jij helpt hen en zij helpen jou. Dankzij journalisten komt jouw verhaal en ideaal van gemengde scholen op een toegankelijke manier bij de Nederlandse burger. En deze burger is mede degene die zorgt dat jouw idealen verwezenlijkt kunnen worden.
Uit: Nieuwsbrief Kleurrijke scholen, Mei 2008, Tweede jaargang nummer 1