Uiterlijk vrijdag 31 januari 2025 krijgt uw kind in Amsterdam een voorlopig schooladvies (Art. 45d lid 1 WPO). Bent u het oneens met dit schooladvies? Ga dan in gesprek met de leerkracht en/of intern begeleider. Probeer daarbij duidelijk te beargumenteren waarom u het advies niet passend vindt. Hieronder staan twee voorbeeldsituaties.
Voorbeeld A
Uw kind heeft een voorlopig havo-advies. De leerkracht onderbouwt dit voor een groot deel met de leerprestaties op het gebied van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen vanaf groep 6.
Tegenargument: uw kind scoorde in de groepen 3 tot en met 5 altijd hoger (A op de cito). Sinds groep 6 heeft hij veel lerarenwisselingen en lesuitval gehad, door het lerarentekort. Geef dit tijdens het gesprek aan en vraag de leerkracht daarop te reageren.
Voorbeeld B
Uw kind heeft een vmbo-kader-advies. De leerkracht geeft aan dat uw kind een erg jonge leerling is en nu op z’n tenen loopt, maar wel de potentie heeft om uiteindelijk vmbo-t te halen. De leerling heeft in de klas nog veel begeleiding en sturing nodig van de leerkracht. Uit de E7-toets en B8-toets kwam wel vmbo-t. De leerkracht onderbouwt het definitieve schooladvies met: ‘als hij start met vmbo-kader kan hij succeservaringen opdoen en hoeft hij niet zo op z’n tenen te lopen. Daarna kan hij altijd nog opstromen’.
Tegenargument: uit onderzoek blijkt dat kinderen in de praktijk niet vaak opstromen. Bovendien heeft een leerling uit dezelfde klas dezelfde schoolresultaten als uw kind en hij heeft wel een vmbo-t-advies. Hoe zit dat?
In de week van 3 februari 2025 maken leerlingen de doorstroomtoets. Valt de uitslag van de toets tegen, dan is de leerling beschermd en blijft het basisschooladvies onveranderd. Valt de score op de toets hoger uit dan het basisschooladvies? Dan de stelt de school het advies in de meeste gevallen bij (Art. 45d lid 2 WPO).
Stelt de school het advies niet naar boven bij? En bent u het hiermee oneens? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze commissie toetst of de school het basisschooladvies zorgvuldig heeft heroverwogen en adviseert alleen om het advies bij te stellen als het overduidelijk onjuist is (Bron: Onderwijsgeschillen).
Uiterlijk 24 maart 2025 vinden de definitieve adviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats (Art. 45d lid 3 WPO). Het schooladvies en de onderbouwing daarvan staan in het oki-doc (onderwijskundig informatiedocument). Dit krijgt u tijdens het schooladviesgesprek uitgereikt.
Meestal bespreekt de leerkracht in groep 7 het voorlopige schooladvies van uw kind. Net als bij het definitieve schooladvies in groep 8, kijkt de leerkracht in groep 7 naar toetsresultaten, werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en motivatie. Een verschil met het definitieve advies is dat het voorlopige advies nog naar boven of beneden bijgesteld kan worden.
Maak als ouder concrete afspraken met de leerkracht en spreek verwachtingen uit. Wat vindt u een passend advies voor uw kind en waarom? Waar moet uw kind het komende schooljaar aan werken om dat niveau te behalen? En is dat realistisch? Dit zijn vragen die u tijdens tienminutengesprekken in groep 7, en ook al in groep 6, kunt stellen.
Blijft het basisschooladvies gehandhaafd, terwijl u denkt dat uw kind meer aankan? Kies dan een brede school. Op een brede school worden meerdere niveaus aangeboden, waardoor uw kind de mogelijkheid heeft om op te stromen, zonder van school te hoeven wisselen.
Zit uw kind op een brede school? Lees dan in de schoolgids wat de overgangsnormen zijn. Zo ziet u bij welk gemiddeld eindcijfer uw kind mag opstromen. Maak deze wens ook bespreekbaar met de school en uw kind. De school kan u over de mogelijkheden informeren en uw kind weet waar het naar toe moet werken.