Trijntje zit in de tweede klas van de IVKO. Om te worden toegelaten, moest ze eerst laten zien hoe creatief ze is. “Ik heb een paar tekeningen laten zien en ik zong een liedje van Ed Sheeran, zonder muziek.”
Eng? “Jawel, maar ook leuk.” Want op deze school is het belangrijk dat je creatief bent. “Ongeveer de helft van de vakken zijn gewone vakken, zoals Nederlands en wiskunde, de andere helft is creatief, zoals drama, fotografie en mime.”
Verder is de Ivko een montessorischool, waar je zelfstandig moet kunnen werken, Trijntje: “Ik zat zelf op een montessoribasisschool, maar hier heb ik het montessorionderwijs pas echt onder de knie gekregen.” Voor iemand die nog niet bekend is met het systeem, is het dus te leren, denkt ze. “Je krijgt veel uitleg en hulp bij het plannen.”
Luca Heijmans (16) zit in vijf havo en is voorzitter van de leerlingenraad. “Ik zit pas sinds dit jaar in de raad,” zegt hij, “maar ik vind al wel dat er iets moet veranderen op school.” Zo staat een kantine op de agenda van de leerlingenraad. Want sinds de IVKO verhuisd is naar een nieuw gebouw, drie jaar geleden, hebben de leerlingen geen echte kantine meer. “Er is wel een klein hoekje waar je eten kunt halen, maar daar kun je niet echt zitten. Ik vind dat er een plek moet komen waar je rustig kunt eten in de pauze.”
Vorige leerlingenraden hebben al veel veranderd in de school, vindt Luca. “Toen we net in dit gebouw zaten, was het nog erg kaal. De leerlingenraad heeft ervoor gezorgd dat er nu overal kunst hangt en dat het gezelliger is.” Hij vindt het belangrijk dat er een leerlingenraad is. “Leerlingen kijken anders naar de school dan de school zelf. Ik bemoei me veel met de school. Ik vind het belangrijk dat het fijn is op school en dat iedereen zichzelf kan zijn.”
Dit portret van de IVKO werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.