En toen hij voor het eerst op Caland 2 kwam, wist hij: dit werd zijn school. “Het voelde meteen veilig en vertrouwd. Dit is een kleine school, dus is er een persoonlijke sfeer en veel een-op-een aandacht.”
Een ander groot pluspunt aan de school vindt Mathijs dat de lessen twee of vier uur duren. “Vakken zijn gecombineerd, zo heten biologie, natuur- en scheikunde bij ons science. De leraar heeft dan meer tijd om dingen uit te leggen en je kunt een deel van je huiswerk al in de les maken. Voor wat je dan nog over hebt, heb je een hele week de tijd, omdat je een vak maar één keer per week hebt.”
Het werken met de iPad leerde Mathijs snel. “Met zo’n ding heb je de wereld in je handen,” vindt hij. “Je kunt alles zo opzoeken.”
Vera van Korven (12) zit nog maar pas op Caland 2, maar ze is al erg actief. Met medeleerlingen zet ze een schoolkantine op en ze is een project begonnen tegen schelden met het woord ‘kanker’ erin.
“We begonnen door er een presentatie over te maken voor de klas. Daarmee zijn we naar de directeur gegaan en hij was meteen enthousiast. Hij had allemaal ideeën over hoe we geld konden inzamelen voor KWF Kankerbestrijding.”
Zo verkopen Vera en medeleerlingen nu één keer per week Turkse pizza’s op school. “De directeur zei: het geld dat jullie daarmee verdienen, kun je doneren aan KWF,” vertelt ze. “Hij bood zelfs aan dat we in zijn kantoor mochten vergaderen.”
“Dat is typisch iets voor deze school,” vindt Mathijs. “Als je een plan hebt, kun je dat aan een leraar of de directeur vertellen. En als het een goed idee is, staat iedereen achter je.”
Dit portret van Caland 2 werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.