Ouders en leerkrachten willen allebei dat een kind zich ontwikkelt en het beste uit zichzelf haalt. In een educatief partnerschap zijn ouders eindverantwoordelijk voor de opvoeding en zijn de leerkrachten eindverantwoordelijk voor het onderwijs en werken ze samen om het kind het beste uit zichzelf te laten halen.
De samenwerking tussen ouders en leerkrachten verloopt echter niet altijd even soepel. Dat is jammer, want de betrokkenheid die ouders laten zien bij het leren van hun kind kan van grote invloed zijn op de leerprestaties van het kind.
In het 4-jarige onderzoeksproject ‘Thuis in School’ werken leerkrachten en ouders op zeven basisscholen in ‘leergemeenschappen’ samen aan een gespreksmodel om educatief partnerschap te bevorderen. Het onderzoek wordt geleid door de Vrije Universiteit, OCO is een van de deelnemende partnerinstellingen.
Onderzoekers Marina Hol en Agnes Willemen schrijven in Tijdschrift Zone over de achtergronden en opzet van het project ‘Thuis in School’.