OCO is gevraagd om het nieuwe beleidskader van commentaar te voorzien en aan te geven hoe OCO kan bijdragen aan invulling van het nieuwe beleid. Het hiernavolgende commentaar op het nieuwe beleidskader dient gelezen te worden als een versterking en toespitsing van de eerdere OCO-aanvraag waarin al elementen zaten die aansloten op de drie hoofdpunten uit het nieuwe beleidskader.
Het nieuwe beleidskader ouderbetrokkenheid is volgens de aanhef gebaseerd op het advies van de Onderwijsraad ‘Ouders als partners’. OCO maakte deel uit van het expertpanel dat door de Onderwijsraad werd bevraagd bij de totstandkoming van dit advies en OCO wordt als voorbeeld van.een moderne manier van ouderondersteuning genoemd. Opmerkelijk is dat er door DMO selectief gewinkeld wordt in het Onderwijsraadadvies, het ‘partnerschap’ van de Onderwijsraad wordt overgenomen maar noodzakelijke voorwaarden worden achterwege gelaten. OCO wijst alsnog op twee elementen uit het Onderwijsraadadvies die niet vanzelf tot stand komen:
“Goed educatief partnerschap tekent zich af als er sprake is van gelijkwaardigheid tussen ouders en onderwijs.”
En:
“Beleidsuitgangspunt is dat ouders voor hun kinderen op grond van de leerplicht ook een zeker leerrecht hebben (een minimale garantie op basiskwaliteit van het onderwijs). Daarnaast hebben zij recht op goede informatie: over hun kind (het leerlingendossier) en over de prestaties van de school, maar ook over hun rechten op ondersteuning en bijstand of om een klacht in te dienen.”
1. Versterk het partnerschap tussen scholen en ouders
Niet alleen scholen helpen maar ook ouders
Versterk educatief partnerschap gericht op kwaliteit met ouderpoot in Kwaliteitsaanpak
OCO en het OKC
OCO en schoolkeuzeinformatie op het OKC
OCO en de overlap van opvoedvragen en vragen over onderwijs op het OKC
Doorverwijzing van OKC naar OCO bij schoolspecifieke vragen.
OCO en op het OKC aangekaarte problemen met school
OCO en alleenstaande moeders
2. Ouders met elkaar verbinden
Het organiseren en ondersteunen van oudernetwerken dient altijd voorzien te zijn van een inhoudelijke component. De complexe wereld van het onderwijs leent zich niet voor simplificaties. Daar waar van ouders verwacht wordt relaties te leggen met elkaar en partner te worden met school moeten zij kunnen beschikken over lokale, actuele en deskundige informatie.
Ondersteunen van netwerken van allochtone ouders: ca 20 netwerken i.s.m. Forum met inzet van incidentele extra middelen, of ca 10 netwerken zonder inzet van incidentele extra middelen en zonder Forum
Maatwerk voor one-issue oudernetwerken
Informatiebehoefte betrokken ouders en OCO als ouder-ouder-netwerk
Niet-participerende ouders individueel aanspreken via school
Niet-participerende ouders individueel aanspreken via maatschappelijke (zelf)organisaties
Formele oudernetwerken
Oudernetwerken met het oog op Passend Onderwijs
Vrijwillig betrokken
OCO-coach
3. Ouders beter informeren
Jonge genieën
Open source en marktpartijen
Informatie toegankelijk maken en horizontale dialoog voeren
Besparing mogelijk op VO-gids
Concentratie van informatiestromen
Samenwerking met andere vindplekken
OCO vergroot vindbaarheid van schoolinformatie voor ouders en leerlingen door content te plaatsen.
Klachten van Ouders en Leerlingen
Klachten en de gemeentelijke ombudsman
Rol voor ombudsman
Afbakening van capaciteit