Als brugklasser koos Ian vorig jaar het onderdeel ‘regisseren’. Toen kreeg hij de nodige theorie, dit jaar mocht hij leiding geven aan de acteurs, de geluidsman of -vrouw en degene die de camera bedient. “Er was al een script bedacht en dat mochten we nu uitvoeren. Dat was gaaf om te doen,” vertelt Ian.
Via de Bredero Mavo wil hij doorstromen naar de havo en daarna nog naar het hoger beroepsonderwijs. “Dan heb je veel meer kans op de arbeidsmarkt.”
Erva Sener (13) wilde deze week liever vóór de camera staan, dus koos zij voor de richting ‘acteren’. Ze speelde een meisje dat selfies maakt, maar steeds gekke bekken trekt. Voor deze rol moest ze een tekst uit haar hoofd leren.
Tijdens de filmweken zijn er ook excursies. Naar Beeld en Geluid bijvoorbeeld, op het Mediapark in Hilversum. Erva is er nog niet helemaal uit of ze wil blijven acteren, of uiteindelijk toch liever in de economie verdergaat. En misschien komt ze wel uit bij nog iets anders, iets waarbij ze veel mag discussiëren. Want haar mening geven over eigenlijk alles, dat doet Erva graag. Daarom werd haar laatst ook gevraagd of ze in de leerlingenraad wil, die nu in oprichting is.
Het eerste wat Erva dan zou aankaarten is het aantal toetsen op één dag: dat zijn er nu soms vier, en dat kan echt niet, vinden zij en Ian.
Als de bel gaat, moeten ze snel door naar hun volgende les. Ze hebben vijf minuten de tijd om in het grote, moderne gebouw hun lokaal te bereiken.
Dit portret van de Bredero Mavo werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.