‘Caland 2 was een flink eind reizen voor mij. Eerst moesten we met de metro, en daarna met de tram. Als ik naar deze school ga zal het een flink eind fietsen zijn, maar ik heb het ervoor over.
Van klasgenoten die al eerder naar de open dag waren geweest hoorde ik goede verhalen. Daarom wilde ik zelf ook kijken: ik zou het jammer vinden als ik iets zou missen. De school vond ik erg mooi, en ik was blij dat het gebouw niet al te groot was. Anders raak je zo snel de weg kwijt. Ik heb nog niet veel scholen gezien, maar Caland 2 staat nu zeker in mijn top drie.
Ik let bij het samenstellen vooral op wat de leerlingen zeggen. Ook vind ik het belangrijk dat ze begeleiding hebben voor dyscalculie, want dat heb ik. Hierom vind ik de iPads ook super handig: dan heb ik altijd een rekenmachine bij de hand!
Bij het Caland 2 vind ik het aangepaste rooster fijn, want dan heb je niet zoveel huiswerk. Je hoeft dat maar voor twee vakken te doen in plaats van wel acht soms. Dan heb je meer tijd voor leuke dingen.’
‘Toen ik aankwam bij het Caland 2 vond ik het gelijk een erg mooi gebouw. De leraren waren erg aardig en konden me goed vertellen over de lesmethode die ze op de school hebben: een vak volg je 4 uur per dag en daarna nog één. Zo heb je niet zoveel huiswerk en heb je het zo weer achter de rug. Dat lijkt me wel fijn.
Nieuw-West is wel ver fietsen voor mij, maar ik zou het er zeker voor over hebben. Als mijn beste vriend ook naar deze school zou gaan, dan zou het helemaal top zijn: we proberen samen te kijken naar een nieuwe klas.
Tot nu toe vind ik het Pieter Nieuwland Lyceum de leukste school, maar Caland 2 staat zeker in de top 3. Dat ze geen sportklas hebben vind ik jammer, maar ik ben blij dat ik niet met alle boeken hoef te sjouwen door de iPads.
Op de loting let ik niet. Zoals mijn juf op de basisschool zegt: je moet de leukste school op nummer 1 zetten en dan hopen. Meer kun je niet doen.’
‘Ondanks dat ik in Badhoevedorp woon, is het voor mij maar tien minuutjes fietsen naar het Caland 2. Het is een van de factoren waar ik rekening mee hou.
Samen met mijn ouders maak ik na iedere open dag die ik bezoek een grafiekje van dingen die ik belangrijk vind: fietsafstand, kinderen op de school en nog wat dingen. Op basis daarvan maak ik mijn lijstje voor de loting.
Tot nu toe staat Caland 2 bovenaan: de kinderen waren erg open over wat ze van de school vonden. Ook sprak de manier van lesgeven me erg aan: met behulp van een coach hoop ik beter te kunnen leren. Nu vind ik het soms nog moeilijk om naar dingen toe te werken, dus daar kan ik goed hulp bij gebruiken.
De iPads lijken me wel leuk, maar boeken vind ik eigenlijk ook niet zo erg. Ten slotte weet ik niet zo goed of de lesmethode, waarbij je vier uur aan een vak werkt, iets voor mij is. Het lijkt me lastig om me zo lang te concentreren, maar m’n moeder zei dat misschien juist wel meer aandacht voor een vak oplevert. Daar kan ik denk ik wel aan wennen.’
‘De sfeer van de school sprak me direct erg aan. Het is een mooi open gebouw, met een grote hal in het midden waar de lokalen omheen liggen.
Ik had het idee dat ik heel erg mezelf kon zijn op deze school; dat vertelden leerlingen mij ook.
Vorig jaar ben ik op vier scholen wezen kijken, dit jaar doe ik er nog eens zes. Hier zitten ook dubbellingen bij: scholen die ik dit jaar ook weer wil zien. Eentje daarvan is het Geert Groote College, daar zou ik eigenlijk het liefst heen willen. Ik vind de kunstvakken die ze daar geven heel erg leuk.
Door de loting vind ik het toch spannend om het Geert Groote College op 1 te zetten op mijn lijst, want ze zijn erg populair. Vandaar dat ik ook veel andere scholen bekijk. Soms doe ik dat met vriendinnen, maar vaker met mijn moeder.
Mijn vriendinnen willen het liefst allemaal naar gymnasium, maar ik wil liever atheneum doen. Grieks en Latijn vind ik maar onzin, al vind ik taalvakken het leukste wat er is op school. Maar dan wel vakken waar je iets aan hebt, zoals Frans, Engels en Nederlands.’