Vierdeklasser Kaynaat Nankoe (15) heeft een nog kleinere klas: zeventien leerlingen. “Lekker rustig, maar soms een beetje te rustig wat mij betreft. Een beetje drukte is leuk.”
Enthousiast laten ze het kooklokaal zien, met de professionele spoelkeuken. Kaynaat: “En als het goed is, krijgen we binnenkort wifi op school. Dat is één van de dingen die we met de leerlingenraad hebben geregeld. Er wordt zeker geluisterd naar onze ideeën, maar soms duurt het even, want de school heeft het niet breed.”
Kaynaat werd voorzitter van de leerlingenraad omdat dat haar een leerzame ervaring leek. “Ik wil graag doorleren voor advocaat. Dat is nog wel een eindje weg van vmbo, maar het kán. En in de leerlingenraad leer je redeneren en argumenten bedenken. Die ervaring kan ik goed gebruiken. Nu komen leerlingen én leraren naar me toe met allerlei vragen. Ik moet vaak bemiddelen, maar dat vind ik een leuke rol.”
Bij het vak beroepsoriëntatie krijgen leerlingen begeleiding bij hun studiekeuze. Dilara: “Er is veel aandacht voor onze toekomst. Maar we zijn ook een sportieve school. Zo hebben we het oliebollentoernooi: een zaalvoetbaltoernooi met de hele school, met na afloop oliebollen.” De school heeft ook het certificaat Sportactieve School gekregen.
En dan is er nog het First ID Project. Dilara: “Dat was een project in de brugklas, bedoeld om zelfvertrouwen te krijgen en elkaar te leren kennen. Onderdeel was dat leerlingen een persoonlijk verhaal opschreven en voordroegen aan alle eersteklassers. Eng ja, maar daarna hadden we nog meer respect voor elkaar dan er al was.”
Dit portret van Waterlant College IJdoorn werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.