Het professionele theater in het hoge en lichte schoolgebouw is een mooie plus. En het wordt druk gebruikt, want in het daltononderwijs van het Spinoza zitten ook daltonuren: keuzelessen in onder meer zang, dans en musical. Je moet er snel bij zijn, zegt Alexander, want die schoolbrede daltonuren zitten zó vol.
Om nog maar wat extra’s te noemen: debat, yoga, filosofie, robotica. Het daltononderwijs geeft veel ruimte om zelfstandig dingen te doen en zelf verantwoordelijkheid te nemen. Alexander: “Ik baal wel omdat ik dit jaar veel misloop. Veel uren staan tegelijk op vrijdag op het rooster. Maar ik moet eindexamen doen, dus misschien is het maar goed ook.”
Lauren Eisden (13 jaar, mavo-kunst) kende al veel kinderen op het Spinoza. “Zij zeiden: kom hiernaar toe, het is creatief, je kunt hier veel verschillende dingen doen. En het is gezellig, er wordt niet gepest.”
Voor een groot publiek staan is niet iets voor Lauren. Ze ziet zich niet snel meedoen aan een musical. Drama zit wel in haar vakkenpakket, dus aan het toneel valt haast niet te ontkomen. “Maar ik denk niet dat ik een grote rol zal nemen.”
Alexander zoekt die grote rol juist bínnen de school. Hij is sinds vorig jaar voorzitter van de leerlingenraad waarvan hij al sinds de eerste klas lid is. Dat leek hem toen ‘gewoon best leuk’. “We hebben wel een paar dingen bereikt, zoals bijles aan leerlingen door leerlingen. En we hebben adviesrecht.”
Hij zou eerst naar een categoraal gymnasium gaan, maar is blij dat hij toch heeft gekozen voor een lyceum met meer afdelingen. “Het is heel positief om met mavo, havo en vwo bij elkaar te zitten, het is hier minder elitair dan op een school met alleen gymnasium.”
Dit portret van het Spinoza Lyceum werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.