Leergierigheid tekent de leerlingen van het Cygnus, vindt Shirin Bhoep (16). “En typisch Cygnus is dat iedereen elkaar kent, ook omdat we een school-Facebookgroep hebben.”
Iedere eerstejaars krijgt een leerlingmentor uit de vierde. Madelief: “Mijn mentor leerde me hoe ik moet plannen voor een toetsweek.” Shirin werd meteen na haar schoolkamp in de eerste klas uitgenodigd om bij de leerlingenraad te komen. “Waarschijnlijk vonden ze me geschikt omdat ik nogal mondig ben.”
De leerlingenraad heeft echt nut, vindt Shirin: “Er was gedoe over de fietsenstallingen, het was een rommeltje. We hebben een indeling gemaakt, wie in welke stalling mag staan, en nu is het geen probleem meer.”
Shirin wil graag geneeskunde studeren. “Het is fijn dat de school achter me staat. Ze ondersteunen je goed in je keuzes. Je hebt veel testen en er wordt één op één met je gepraat.”
Minder tevreden is Shirin over het gebouw. Het industriële en grijze karakter, dat Madelief juist wel stoer vindt, kan haar niet bekoren. “Maar het is een monument en dus moet het zo blijven. Ach, het went ook wel. Bovendien: eerst zaten we verspreid over verschillende kleine gebouwen, dus toen zaten niet alle klassen bij elkaar. Het is wel fijn dat dit gebouw zoveel ruimte heeft.”
Dit portret van het Cygnus Gymnasium werd eerder gepubliceerd in de Parool Scholengids 2015.