Het Orion College Drostenburg in Amsterdam Zuidoost is een school voor leerlingen met een chronische ziekte, een lichamelijke beperking of gedragsproblemen (cluster 3 en 4). De school biedt onderwijs op drie niveaus: praktijkonderwijs, vmbo en havo. Het Orion College Drostenburg werkt samen met de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB). Leerlingen die de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg volgen (vmbo-b en vmbo-k) krijgen de algemene vakken op het Orion College Drostenburg en de beroepsvoorbereidende vakken op de OSB. Dit heet symbiose onderwijs, de OSB is dan de symbioseschool van Orion College Drostenburg.
Imane kreeg als baby van negen maanden een hersenvliesontsteking. Dit leidde tot een hersenverlamming, waardoor zij haar spieren gedeeltelijk niet meer kan aansturen. Door haar lichamelijke beperking zit Imane in een rolstoel en is het voor haar niet mogelijk om regulier onderwijs te volgen. Als kind ging Imane naar het speciaal onderwijs en daarna naar het voortgezet speciaal onderwijs. Dit jaar doet zij examen vmbo-basis.
Imane volgt vier vakken: wiskunde, rekenen, economie en economie & ondernemen. Daarnaast is er voor haar tijd ingeroosterd voor speciale ondersteuning. Zo krijgt Imane wekelijks fysiotherapie, ergotherapie en hydrotherapie (fysiotherapie in het water). Voor andere medische zorg kan zij bij een verpleegkundige op school terecht. Een mentor en een maatschappelijk werker helpen haar wekelijks met het plannen van schoolwerk.
Imane is blij dat ze op het Orion College Drostenburg maatwerk kunnen leveren. Er is voldoende ruimte voor persoonlijke aandacht: “Ik heb een aangepast rooster. Ze houden hier echt rekening met mij. Op een reguliere school was dat denk ik niet mogelijk geweest. Hier gaat dat makkelijker. Als er een roosterwijziging is, overleg ik dat met mijn mentor.”
Het enige dat Imane graag anders zou zien zijn de vervoersmogelijkheden: “De bussen brengen ons in de ochtend naar school en halen ons dan weer om 15:00 uur op. Maar als je volgens je rooster om 11:00 uur vrij bent, moet je heel lang wachten. Dat is vervelend. Maar dat ligt eerder aan het vervoersbedrijf dan aan de school.”
Imane heeft zeven jaar over haar opleiding gedaan. Zij liep vertraging op door gezondheidsproblemen: “Op een gegeven moment moet je een profieldeel kiezen. Ik koos voor Economie & Ondernemen. Vanaf dat moment kreeg ik twee à drie keer per week les op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, twee kilometer verderop. Dat was voor mij fysiek niet haalbaar. Ik was erg vermoeid. Toen hebben ze op een gegeven moment tegen mij gezegd dat ik het schooljaar overnieuw moest doen. Er is toen afgesproken dat de docent van het vak economie & ondernemen mij in het vervolg op deze locatie les zou gaan geven.”
Toen Imane studievertraging opliep steunden de docenten haar: “Ik zit hier al lang op school. Ik heb twee jaar over een jaar gedaan. Mijn docenten zeiden toen dat het niet erg is om langer over je opleiding te doen. Want wat is nu een jaar op een heel mensenleven?” Deze steun heeft haar zelfvertrouwen gegeven voor de toekomst. Over haar examen is ze positief gestemd: “Ik ga er vanuit dat ik het ga halen.”
Imane oriënteert zich momenteel op vervolgonderwijs. “Samen met mijn ouders en mentor ga ik kijken wat ik hierna kan gaan doen. Ik ben van plan om naar de open dagen van een aantal opleidingen te gaan.”
Bij haar keuze voor een vervolgopleiding let Imane vooral op de locatie van de opleiding en of ze rekening houden met haar persoonlijke situatie: “Ik vind het moeilijk om aan te geven wat mijn ideale baan is. Iets in de richting van economie en ondernemen lijkt me wel leuk. Ik wil onder andere gaan kijken op een ROC naar de opleiding Administratie, want ik denk dat ik het liefst achter een balie wil werken en dat ik iets wil doen met mensen helpen.”