Veel leerlingen in het speciaal onderwijs maken gebruik van jeugdhulp. Het doel van SJSO is meer samenhang tussen jeugdhulp thuis en ondersteuning op school. Dit bevordert een ononderbroken schoolloopbaan voor kinderen (Art. 11 lid 1e WEC). SJSO
Een ander doel van SJSO is het verminderen van bureaucratie. Het idee is dat als de jeugdhulp binnen het onderwijszorgteam wordt georganiseerd, dit onnodig papierwerk en wachtlijsten kan voorkomen.
De hulpverleners van SJSO werken op vijftig Amsterdamse scholen. Daarbij gaat het om:
Voor de leerlingen op deze scholen en hun ouders zijn de hulpverleners direct te benaderen. In totaal gaat het om ongeveer zesduizend leerlingen.
De gemeente Amsterdam heeft voor de periode 2024-2026 contracten gesloten met:
Vanuit deze vijftien partijen zijn jeugdhulpverleners verbonden aan de scholen. Zij sluiten aan bij het zorgteam van de school. Vaak hebben ze een spreekuur op school en zijn ze direct benaderbaar voor leerlingen of ouders met vragen of problemen.
De ondersteuning kan bestaan uit een simpel gesprekje, maar ook uit een intensievere manier van begeleiding om te zorgen dat het goed gaat met een leerling op school.
Meer informatie over de contracten tussen de gemeente Amsterdam en de zorgaanbieders staat op zorgomregioamsterdam.nl.
SJSO bestaat sinds schooljaar 2018-2019. Het Kohnstamm Instituut heeft dit in 2020 geëvalueerd (Van Binsbergen et al, 2020). Uit die evaluatie bleek dat professionals uit het onderwijs en de jeugdhulp positief waren over de nieuwe vorm van hulpverlening in het so. Zo gaven zij onder andere aan dat zij tevreden waren met het inkoopmodel: directe inzet van hulp, zonder administratieve belasting, doorverwijzing, indicatieprocedures en wachttijden.
Ook ouders en leerlingen gaven aan tevreden te zijn met SJSO. Hulp is voor hen sneller toegankelijk. Ook hoeven zij niet meer langs meerdere loketten. Mede hierdoor zijn ouders eerder bereid hulp te ontvangen en dit komt de relatie tussen ouders en school ten goede.
Binsbergen, M. van, P. Koopman en J. Lourens, ‘In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs’ (Kohnstamm Instituut 2020).