Het kost scholen veel inspanning om in deze coronatijden open te blijven, lessen te verzorgen, daarnaast ook nog te improviseren in veranderende omstandigheden om toch nog op enige manier open dagen doorgang te laten vinden. Dit is zeer te waarderen.
In de praktijk blijkt dat voor veel fysieke en digitale activiteiten reserveringen nodig zijn. Sommige van deze reserveringen vergen meerdere keren klikken op linkjes en soms ook registraties. Beide kunnen een drempel kan opwerpen.
Bijvoorbeeld het Fons Vitae vraagt om een aanmelding na 17 februari 09.00 uur voor een lesjesmiddag met beperkte capaciteit op woensdagmiddag 2 maart 2022. Deze lesjesmiddag is nog onder voorbehoud. De school hoopt de lesjesmiddag te kunnen organiseren, maar stelt dat dit nog afhankelijk is van de dan geldende (corona)maatregelen en besmettingsaantallen.
Deze informatie op fonsvitae.nl/nieuwe-leerlingen/kennismakingsdagen/janfeb2022 is alleen te vinden als je hebt doorgeklikt op ‘klik hier voor verdere informatie’ op de pagina fonsvitae.nl/nieuwe-leerlingen/kennismakingsdagen, waar je misschien terecht bent gekomen als je in het open dagen overzicht van de gezamenlijke schoolbesturen op keuzegidsamsterdam.nl/opendagen hebt geklikt op een linkje onder de lesjesmiddag in de agenda op 9 februari.
Kortom:
Dit is slechts één voorbeeld van een open dagen activiteit op een van de meest populaire scholen van Amsterdam.
De retorische vraag is dan: Welke ouders, verzorgers en leerlingen gaan hier moeite voor doen en voor wie zijn deze drempels te hoog? Wat betekenen deze drempels voor kansengelijkheid bij de open dagen en daarmee bij de schoolkeuze? Hoe bewaken de schoolbesturen in het basisonderwijs (verenigd in het BBO) en de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs (verenigd in OSVO) dat leerlingen van basisscholen met een hogere schoolweging voldoende mogelijkheden krijgen om zich te oriënteren? Hebben BBO en OSVO daar zicht op, of is het open dagen circuit een volledig decentrale operatie?